Deel dit artikel
-

Is er nog toekomst voor de elektroshop?

In Nederland rolt de ene elektroshop na de andere om, maar hoe staat het met vergelijkbare winkels in de VS? RadioShack zit niet bij de pakken neer en opende zaterdag een gloednieuwe conceptwinkel in Manhattans Upper West Side.

Tussen 2008 en 2012 gingen al vijfhonderd elektronicawinkels in Nederland dicht. En nu met de crisis lijkt het dubbel zo hard te gaan. Van Block tot de Harense Smid: ze rollen stuk voor stuk om. De consolidatieslag is volgens retailexperts nog niet ten einde. De concurrentie met de prijsstuntende Media Markt en webshops die iedere dag open zijn, is erg moeilijk geworden. Alleen Dixons heeft tijdig de bakens verzet en is een beleveniswinkel geworden.

Zo drastisch gaat het roer nog niet om bij het bijna honderd jaar oude RadioShack in de Verenigde Staten. Ooit de hobbywinkel voor de radio-amateur, en nu al vele jaren een Winkel van Sinkel voor smartphones, stekkerdozen, kabels, accessoires en wat dies meer zij. RadioShack heeft ook nog duizenden winkels buiten de VS en lang geleden had men zogenoemde Tandy-winkels in België.

De formule lijkt echter nauwelijks nog houdbaar in een tijd dat je nagenoeg al dit soort producten veel eenvoudiger online kunt bestellen. Toch heeft RadioShack, meestal gevestigd aan drukke winkelstraten, nog altijd 4300 vestigingen in de VS.

De zaterdag geopende conceptwinkel in Manhattan moet het voorbeeld worden van al die winkels. De rommelige indeling van weleer heeft daar plaatsgemaakt voor orde en netheid. Producten van populaire merken als Apple, HTC en Samsung worden beter uitgelicht. De consument kan makkelijker producten vergelijken door bijvoorbeeld audio op een smartphone via een Speaker Wall (met diverse luidsprekersystemen) af te spelen. Er komen aanraakschermen en apps die meer over de aanwezige producten vertellen en er zijn nog steeds verkopers die klanten helpen. Noem het een hybride formule (van oud en nieuw) die volgens de organisatie zelf enorm is aangeslagen.

Sceptici zeggen dat het uitstel van executie is. De reden dat de winkelketen nog niet zou zijn omgerold, is omdat de huurkosten vergeleken met andere winkels laag zijn. Een gemiddelde RadioShack is een pijpenla en dus goedkoop. Maar RadioShack is overtuigd van de nieuwe formule. Te beginnen in New York en binnenkort in Texas zullen alle 4300 winkels worden aangepast.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Bos

Allereerst had Tandy in de jaren ’70 óók winkels in Nederland.
Marktvorsers als Forrester en Gartner hebben in diverse projecties al aangegeven dat zomaar 70% van Consumenten Elektronika online verkocht zal gaan worden omdat veel hiervan commodity is. Dat deel wat wél door fysieke retail verkocht zal worden, zal zich in een aantal segementen opdelen: 1. Servicepropositie dichtbij klant ( 24/7 bereikbaar voor sales en service ) 2. Exclusieve “showroom producten” als Apple, B&O etc. 3. Notoire retailkopers die een product willen vasthouden. De retail die overblijft na de consolidatieslag die nu gaande is, zal zich dus met name op deze groepen moeten richten. Daarnaast zullen fysieke winkels in CE een volledige Omni Channel aanpak moeten hanteren met longtail verkoop vanaf een kleinere winkelruimte die lage kosten heeft. Verkopers die minstens zoveel weten als wat de klant online kan vinden is hier dus cruciaal. Middels slimme systemen ( en natuurlijk een juiste attitude ) kunnen verkopers geholpen worden om de klant goed te woord te staan en samen een keus te maken.

Youri

Eens, maar daarbij is ook kwaliteit een belangrijke factor. Veel producten van Block kwamen uit het lagere segment en waren gericht op de koopjesjagers. Juist deze groep is bereid om ook online te zoeken naar de beste deal. Een kansloze strategie wat mij betreft.
Pas wanneer een portfolio met hogere kwaliteit producten wordt gehanteerd zal je als fysieke winkel in staat zijn om zichzelf te onderscheiden op het gebied van expertise en service.
Daarbij ontbrak het simpelweg bij Block aan goede kennis bij de verkopers en daarom heeft het me eigenlijk al een tijd verbaasd dat deze winkel zich zo lang staande heeft gehouden. Ik ging zelf met de auto naar de BCC i.p.v. naar Block bij mij in de straat.

Paul Haarman

Het blijft de grote uitdaging voor de komende jaren: Hoe ga je als fysieke winkel(keten) om met de online concurrentie. Zelf online actief worden is 1 van de oplossingen die wellicht ook consequenties heeft voor het aantal fysieke vestigingen. Overigens biedt het huidige slagveld ook weer ruimte voor de blijvers. Hoe dan ook, je moet als retailer een online strategie hebben wat niet impliceert dat je dan ook maar een webshop moet hebben. Kijk naar toegevoegde waarde, dat is ALTIJD het sleutelbegrip.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond