‘Nog wachten voor sponsor-games op consoles’

W!Games komt dit najaar als eerste Nederlandse bedrijf met een Wii-game, een paardrijspel. Volgens marketingdirecteur Maarten Brands duurt het nog wel even voor de eerste gesponsorde console-spellen opduiken, omdat spelontwikkelaars eerst handenvol hebben aan de vraag vanuit game-uitgevers.
W!Games, voorheen Woedend!Games, brengt eind oktober het paardrijspel My Horse and Me voor de Nintendo Wii op de markt via Atari, een van de grootste game-uitgevers en -distributeurs. "We zijn twee jaar geleden begonnen met het werken aan deze game," zegt marketingdirecteur Maarten Brands van W!Games uit Amsterdam. Doelgroep van het spel zijn meisjes tussen 12 en 16 jaar. Zij kunnen met de draadloze Wii-mote aan de teugels trekken.
W!Games heeft voor het spel een licentie van de FEI, de internationale paardensportbond. "Samen met de FEI gaan we meerdere games ontwikkelen en dit is de eerste", aldus Brands. Niet eerder gaf de FEI een licentie voor een computerspel. Het spel komt niet alleen uit op de Wii, maar ook op pc en de Nintendo DS. De DS-versie is gemaakt door het Canadese Mistic. In het paardrijspel zit nog geen 'in game-advertising', afgezien van de plaats die de sponsors van de internationale paardensportbond hebben gekregen.
W!Games is het eerste Nederlandse bedrijf dat Wii-games mag uitbrengen. "Ik schat dat er in Europa maar vijf andere Wii-ontwikkelaars zijn", aldus Brands. Het bedrijf is ook bezig met het ontwikkelen van spellen voor twee andere consoles, de Playstation 3 en de XBox 360. "Daarmee zijn we nog in de aftastende fase. Je moet dan denken aan eigen action-adverturespel."
Bij de Wii kunnen ontwikkelaars nog niet gebruikmaken van bestaande engines, zoals bij de PS en Xbox. "Dat betekent veel sleutelen en proberen. Het is nog knap lastig. Maar we hebben hier een team met veel programmeerervaring voor de Nintendo. Sommige mensen werkten al voor de Gamecube." W!Games is al door andere game-uitgevers benadert meer Wii-spellen te maken.
Volgens Brands komen gesponsorde spellen uiteindelijk ook richting de consoles. Nu zijn dat vrijwel uitsluitend flash-games op websites. "Een flashgame is natuurlijk veel goedkoper te maken en er zijn veel meer bedrijfjes die ze kunnen maken. Maar er zijn wel partijen bezig om voor grote merken gebruik te maken van de online netwerken waarmee de console-gamers tegen elkaar kunnen spelen."
'Gameplay Wii geschikt voor merken'
De hoge kosten weerhouden bedrijven ervan eigen games voor spelcomputers te laten ontwikkelen, zegt Brands. "Ze kunnen voor relatief weinig geld in Second Life gaan, terwijl een volwaardige Wii-game al snel een miljoen kost." Hij looft wel BurgerKing die al een spel maakte voor de XBox en Playstation 2. "De Wii is wel prima geschikt voor gesponsorde games. De gameplay leent zich er wel voor: je hoeft geen ingewikkelde dingen te leren en het is leuk om samen te doen. Dat maakt de Wii op zich is interessant voor merken."
Volgens Brands gaat ook 'user generated content' een steeds grotere rol spelen in de game-industrie. Gamers kunnen straks met speciale software zelf spellen ontwikkelen. Nintendo is bijvoorbeeld van plan zo'n pakket begin volgend jaar op de markt te brengen onder de naam WiiWare. Dat opent deuren, denkt Brands. "User generated content komt ook in de gamewereld op, weliswaar langzamer dan op het web, maar het komt wel."
Volgens Brands zijn game-ontwikkelaars de komende anderhalf jaar nog wel bezig met de vraag die vanuit speluitgevers voor de Wii is ontstaan, nu de Nintendo-machine boven verwachting is aangeslagen. "Daarna komt de media- en reclamehoek pas. Eerst moeten de grote gameuitgever uitvinden wat ze allemaal met de Wii kunnen." De game-industrie is ietwat verrast door het grote succes van de Wii, die beter verkoopt dan de PS3 van Sony.
Het wachten is nog op de online mogelijkheden van de Wii, waardoor samen online spelen mogelijk wordt. "Voor dat soort details moet je bij Nintendo echt in Japan zijn om uit te vinden wat er mogelijk is. Nintendo moet zelf nog het eerste Wii-spel met online mogelijkheid uitbrengen."
W!Games wil in de volgende versie van My Horse and Me ook internettoepassingen toevoegen. "Dan kunnen meisjes samen spelen en bijvoorbeeld hun eigen foto's van hun paarden gebruiken in het spel. Ook kan je er dan een online sociaal netwerk aan koppelen. Daar is de doelgroep natuurlijk erg geschikt voor."
De Wii verkoopt ook in Nederland goed. Tot en met mei was het spelapparaat uitverkocht in de Benelux. In thuisland Japan bereikte Nintendo met de Wii onlangs een mijlpaal. Het verkocht er al drie miljoen stuks.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
stefan tamis
Ik volg alle ontwikkelingen op gamegebied al jaren en ik vraag me serieus af waarom een game als deze een goede kans maakt om een succes te worden. Als het usp is dat men met de Wii-mote de teugels van het paard kan besturen, lijtk me dit niet echt een succes worden. De game moet echt een toevoeging zijn voor deze doelgroep om de game in huis te halen. ( en eventueel een Wii ) Nintendo Dogs was een game waarvan je jezelf kon afvragen of het idee goed genoeg was, maar deze game heeft zich uiteindelijk bewezen. Op basis van de informatie die ik hier lees, zie ik niet direct in waarom dit een succes gaat worden en waarom een adverteerder een sponsordeal zou willen afsluiten voor deze game? Ik weet niet wat de gebruikersstatistieken zijn van de Wii, maar ik betwijfel of de gewenste doelgroep groot genoeg is om uiteindelijk break-even te draaien. Laat staan dat de game interessant genoeg is voor hen om aan te schaffen. We wachten af!
gameguru
Atari "van de grootste game-uitgevers en -distributeurs"? Laat me niet lachen zeg. Atari staat op het punt om verwijderd te worden van NASDAQ: http://www.gamespot.com/news/6175465.html?part=rss&tag=gs_news&subj=6175465 Daarnaast is er wel al een game voor de Wii uitgebracht met online multiplayer gameplay, namelijk Mario Strikers Charged. Kortom: een mooie advertorial vol fouten dit.
Maarten
Ik merk dat er in Nederland erg veel mensen zijn die zeggen verstand te hebben van de gaming industrie en de economics erachter. Toch raar dat bijna alle game bedrijven hun sales en marketing functies niet gevuld krijgen… Om even een paar punten aan te halen: Er zijn wel meer USP's van My Horse and Me. Vergeef het Tonie dat hij ze begrijperlijkwijs niet allemaal opnoemt. Om er even 2 sales specifieke uit te lichten: Via de FEI kan W!Games o.a. direct marketen naar 2 miljoen mensen in de doelgroep wereldwijd en uit de sales charts van bijv. Frankrijk, Duitsland en Spanje blijkt dat paardengames voor andere platformen zoals o.a. DS en PC erg populair zijn. Overigens heeft W!Games een publishing deal met het momenteel redelijk preseterende Atari/Infogrames (moederbedrijf) en niet met het beursgenoteerde Atari Inc. Ten tweede heeft een mogelijke delisting van Atari Inc. aan de Nasdaq weinig te maken met de grootte van de omzet (en daarmee de claim van 'een van de grootste''). Uberhaupt heeft share price daar weinig mee te maken…
stefan tamis
Dan ga ik binnenkort maar eens zoeken naar een leuke functie in deze branche. Bedankt voor je aanvulling op de tekst, verklaart al veel meer. Enige wat ik me nog afvraag is hoe de gameplay straks daadwerkelijk wordt uitgewerkt. Moet ik me een soort Nintendo Dogs voorstellen alleen dan met paarden en de mogelijkheid om een parcourse af te leggen? Zijn de Xbox live arcade games trouwens niets voor jullie? Microsoft heeft een gratis SDK uitgebracht zodat men ook zelfstandig een arcade game kan ontwikkelen? Wellicht een optie om te overwegen! Op internet is trouwens weinig informatie te vinden van de game. Ik heb wat screenshots kunnen vinden, maar daadwerkelijke informatie kon ik niet zo snel achterhalen.