Deel dit artikel
-

Nokdown mikt op 30.000 gebruikers

De vernieuwde Nederlandse co-buying-site Nokdown wil aan het eind van dit jaar 30.000 geregistreerde gebruikers hebben en start daartoe een omvangrijke reclamecampagne. Volgens managing director Michel Muurmans draait Nokdown momenteel een paar ton omzet per maand.

Een van de nieuwigheden is een koopjeskelder met producten waarover reeds onderhandeld is en die Nokdown al in huis heeft. Dat heeft dus weinig met co-buying te maken, eerder met gewone retail.

Verder heeft Nokdown de offertetijd verkort tot een week. Een van de grootste problemen voor co-buying sites is dat het lang duurt om de vraag van consumenten te verzamelen om daarmee offertes aan te vragen. Vervolgens krijgt de klant nog eens te maken met de levertijd van het bestelde product. Co-buying sites moeten het dus vooral hebben van geduldige prijskopers die korting zoeken op dure producten. Niet van kopers die op gemak en snelheid uit zijn, en voor wie de prijs er minder toe doet.

Co-buying is ook een lastige zaak omdat de leveranciers overtuigd moeten worden van het nut. Muurmans: "Leveranciers zien je als de vijand. We hebben veel uit te leggen. Ze kunnen via ons makkelijk producten afzetten in bijvoorbeeld de koopjeskelder." Daarom organiseerde Nokdown deze week een speciale bijeenkomst waar de 30 tot 40 vaste leveranciers in de watten werden gelegd. Iedere leverancier kan zich aannmelden en Muurmans verwacht eind dit jaar met zo'n 100 leveranciers te kunnen werken. De site is nu zo ingericht dat leveranciers zich makkelijk kunnen aanmelden en bestaande leveranciers inzicht krijgen in de status van hun biedingen. Voor leveranciers die moeite hebben om producten af te leveren, overweegt Nokdown een speciale fullfilment-service op te zetten.

Dat leveranciers wel eens héél moeilijk kunnen doen, blijkt uit de affaire Schaepman. Deze Shell-topman beweerde onlangs dat oliemaatschappijen onderling afspraken maken om initiatieven als UnitedConsumers buiten de deur te houden.

Muurmans vindt een dergelijke reactie kwalijk: "Het was te verwachten, maar het is van de gekke dat je anno 2000 op zo'n manier reageert. Het geeft wel aan dat er kennelijk een marge is voor co-buying, want grote leasemaatschappijen krijgen wel korting. Wij hebben te maken met zeer concurrerende sectoren, en zo'n reactie hebben we nog niet meegemaakt."

Het 15-man sterke Nokdown verdient 2% commissie per co-buy en verwacht begin 2001 operationeel quitte te draaien. Behalve de reclamecampagne, waarvoor bureau Result DDB het bekende Internetfilmpje 'A bad day at the Office' gebruikte, wil Nokdown ook een affiliateprogramma starten.

Concurrent Letsbuyit gaat volgens plan op 12 juli naar de Neuer Markt voor een prijs tussen de 6 of 7 euro per aandeel.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mattijn Wijnhout

Ik ken Nokdown sinds enige maanden en vind het een erg sterk concept met enorme potentie. De (gebundelde) consument krijgtt nu de mogelijkheid om een bepaald gewenst product tegen een substantieel lagere prijs te verkrijgen. De macht verschuift langzamerhand van het verkoopkanaal richting de consument, waardoor behoeften effectiever kunnen worden vervuld en dan ook nog voor een lagere prijs! Lang leve co-buying! Ik vraag me af of concepten zoals deze de concurrentiepositie van de retail zullen bedreigen… heeft iemand hier misschien een mening over??? Met vriendelijke groet,Mattijn Wijnhout

Eric Esselink

Volgens mij doet NokDown het even slecht als letsbuyit, de volgende boo.com, en daarom maar eens peiling gehouden onder de computer produkten van vandaag (7-7). Het resultaat:Totaal aantal computer produkten: 60Geen aanmeldingen: 35 (58%)1 aanmelding: 14 (23%)2 aanmeldingen: 4 (7%)3 aanmeldingen: 1 (~1%)4 t/m 10: 3 (5%)meer dan 10: 3 (5%) Conclusie (als dit resultaat voor de hele site geldt): ik denk niet dat ze volgend jaar halen met het huidige concept en dat ze daarom maar de gewone retail formule van stal halen. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond