Deel dit artikel
-

“Nokdown stopt wegens te kleine markt”

Dat Nokdown stopt met het co-buying concept voor consumenten in Nederland, ligt aan de geringe grootte van de Nederlandse markt, denkt concurrent LetsBuyIt.com . "Als wij het alleen van de Nederlandse markt moesten hebben, dan hadden we het ook niet gered", zegt managing director Ernst Bökenkamp.

Vorige week besloot Nokdown, onderdeel van Scaramea, alleen nog co-buying aan te bieden aan vereningen en groepen met gelijke interesses, zoals branches. Bij LetsBuyIt staat dit nog niet op het programma.
Bökenkamp: "Het grote verschil tussen Nokdown en ons is dat zij lokaal opereerden. Wij kunnen aanvragen koppelen over heel Europa. We zijn in Spanje en Italië bijvoorbeeld later begonnen, en de internetpenetratie is daar nog niet echt hoog. Zij kunnen wel profiteren van aanbiedingen doordat de rest van Europa ook meedoet." De sites hebben in Europa nu 966.000 gebruikers.

In die zin is het Pan-Europese karakter cruciaal, denkt Bökenkamp. "Als we dat niet hadden, was het ons ook niet gelukt." Volgens hem is een breed assortiment de belangrijkste reden waarom mensen online kopen. "En wij hebben een breder assortiment dan Nokdown."

LetsBuyIt heeft de kwartaalcijfers nog niet gepresenteerd, maar volgens Bökenkamp is de marge die het bedrijf pakt op producten al wel groter geworden. Door hoge marketingkosten lag dat eerst op een paar procent, nu is dat gemiddeld zo'n tien procent, aldus Bökenkamp. Een consument scoort nu gemiddeld tussen de twintig en dertig procent korting. Per transactie besteedt de Europese consument gemiddeld 160 euro. Nederlanders liggen onder dat gemiddelde.

Om vertrouwen bij de consument te vergroten, gaat LetsBuyIt binnenkort cash on delivery aanbieden; de klant kan dan afrekenen bij de koerier.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ewout

Erg, erg jammer: goed concept, past ook bij het web en internet. Er zullen ongetwijfeld meerdere redenen zijn om te stoppen, maar een te kleine markt, respectievelijk een te geringe stijging van het aantal mensen dat meedoet is een aardige verklaring.Ik vraag mij toch af : als nu zo'n 50% van de Nederlanders online zit, hoe komt dan dit gebrek aan enthousiasme : Hollandse voorzichtigheid, privacy angst of zit iedereen alleen maar te emailen als ze online zijn ? Ewout Wolff,MediaVentures

Olivier

Dus de Europese LetsBuyShit gaat het wel halen. Helemaal te gek. Nu hopen dat ze snel naar de beurs gaan, kan "men"er wat aan gaan verdienen. Sorry, maar een glimlach is moeilijk te onderdrukken.

Martine

Beste Olivier, LetsBuyIt IS al naar de beurs, in Frankfurt.En ja, daar is geld mee opgehaald. Zullen altijd wel mensen zijn die in dat soort concepten blijven geloven. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond