Deel dit artikel
-

Nokia: 44 procent marktaandeel ‘slimme toestellen’

De Finse telecomfabrikant Nokia heeft, naar eigen zeggen, 44 procent van de wereldmarkt in handen op het gebied van slimme mobiele telefoons. De Finnen rapporteren stevige groeicijfers, maar het aandeel daalde al snel met 10 procent.

Achtentwintig procent meer omzet in een jaar, uitkomend op 12,7 miljard euro, en een netto winst die toeneemt met 25 procent tot 1,2 miljard euro.

Ondanks de stevige groeicijfers weet Nokia beleggers niet te boeien. Het aandeel Nokia aan de beurs in Helsinki was tot begin deze middagn gedaald met 9,9 procent. De reden daarvoor ligt niet in tegenvallende kwartaalcijfers, maar in de vooruitblik op de komende marktontwikkelingen.

Nokia verwacht komend jaar wel meer toestellen te zullen verkopen, maar denkt daar minder aan te verdienen. De schuldige daarvoor is de gezondheid van de Amerikaanse economie. Enkel in Amerika zagen de Finnen hun afzet dalen, en wel met 45 procent in een jaar. Het bedrijf houdt er rekening mee dat het Amerikaanse financiële weer over kan waaien naar Europa, wat ook hier de verkopen zou drukken.

In het eerste kwartaal van 2008 verkocht Nokia 115,5 miljoen toestellen. Dat is een stijging van 27 procent ten opzichte van vorig jaar en 13 procent ten opzichte van vorig kwartaal. Nokia schat dat er wereldwijd 295 miljoen mobieltjes werden verkocht in de eerste maanden van 2008, wat het marktaandeel op 39 procent brengt.

In het segment ‘slimme telefoons’ denkt Nokia groter te zijn dan de concurrentie. Dat zijn toestellen waarmee men kan surfen, mailen, navigeren en tv kijken. Die worden onder de vlaggen N-Series en E-Series verkocht. Daarvan gingen er in het eerste kwartaal respectievelijk 10 miljoen en 2 miljoen over de toonbank. De totale markt was volgens de Finnen 33,3 miljoen toestellen groot, waarin zij er 14,6 miljoen verkochten. Dat is 44 procent marktaandeel.

De gemiddelde verkoopprijs van een toestel daalde weer, nu van 89 euro vorig jaar naar 79 euro in het eerste kwartaal van 2008.

Die daling wordt overwegend verklaard uit de lagere verkoopprijzen van eenvoudigere toestellen in Azië en China.

Nokia verkoopt 48 procent van al zijn toestellen in China, Azië en andere landen aan de Stille Oceaan in die regio. Dat is 14 procent meer dan vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond