Deel dit artikel
-

Noordelijke dagbladsites vanaf zaterdag ‘nieuwslogs’

De websites van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant worden vanaf zaterdagochtend 'nieuwslogs', die bezoekers zelf kunnen personaliseren. Op de sites staan geen artikelen uit de papieren krant meer. Journalisten schrijven zelf korte nieuwsberichten die alleen voor de site bestemd zijn.

De twee kranten stoppen met het ’shovelen’ van bestaande artikelen uit de krant naar de websites, iets wat bijna alle krantensites doen. In plaats daarvan wordt de site gevuld met korte Teletekstachtige nieuwsberichten. Volgens adjunct-hoofdredacteur Henk Blanken van het Dagblad van het Noorden, voormalig internetchef van de Volkskrant, gaat het om een kruising tussen een weblog en een nieuwssite.

Het regionale nieuws wordt op de dag zelf door journalisten van de krant speciaal voor de site zelf gescheven. “De verslaggevers schrijven eerst een kort bericht voor de site en daarna pas het artikel voor de papieren krant,” zegt Blanken.

Met de oude site kwam er volgens Blanken te weinig geld binnen. “Het werkte gewoon niet, net als alle ’shovel-sites’. Wat wil de internetlezer nou? Om dat te weten, kunnen we leren van het weblogfenomeen. Een site moet geen volgehangen kerstboom zijn. We willen geen eindeloze lappen tekst meer. Het moet snel, direct en nieuwsachtig.”

De grootste fout die de krantensites volgens Blanken de afgelopen jaren hebben gemaakt is dat ze internet niet als apart medium zagen. “Daar stoppen wij nu mee. Daarom doen we het nu op internet anders dan in de krant. De heetste primeurs gaan we niet gratis op de site weggeven, want we willen de papieren krant niet om zeep helpen. Maar we kunnen ze wel op de site aankondigen. Het lezen van de site alleen moet natuurlijk niet voldoende zijn.”

Google, Teletekst, Slashdot

De vormgeving van de krantensites wordt meer gericht op jonge lezers. “Jongeren willen korte berichten met veel plaatjes en links. De lengte van de artikelen op de site mag niet langer zijn dan dat van een Teletekst-bericht. Redactie bepaalt niet meer wat het belangrijkste nieuws is, maar alles komt in chronologische volgorde te staan, net als bij een weblog. Verder kunnen bezoekers overal op reageren en staan hun reacties ook meteen online.”

Als belangrijkste voorbeelden gebruikte Blanken Google, Teletekst en Slashdot. “Google, omdat het een helder, overzichtelijke vormgeving heeft met veel wit. Teletekst, omdat dat het snelst groeiende medium van de afgelopen tien jaar is. En Slashdot is het beste voorbeeld van hoe je als site met reacties van lezers kunt omgaan.”

Personalisatie en veel RSS

Nieuw is ook dat bezoekers van de krantensites zelf hun voorpagina en navigatiemenu kunnen aanpassen naar eigen voorkeuren. Op de testsite, waar Emerce een blik op heeft geworpen, is te zien dat bezoekers na inloggen bepaalde blokjes met onderwerpen en trefwoorden kunnen selecteren. Elk site-onderdeel heeft ook zijn eigen RSS-feed.

Blanken: “Vorige week hadden we bijvoorbeeld als trefwoord Prinsjesdag. Daaronder vond je dan alleen artikelen over dat onderwerp.” Binnenkort kunnen bezoekers ook zelf een trefwoord intypen, waarna ze een apart nieuwsblokje met artikelen met dat woord te zien krijgen. Ook deze trefwoorden krijgen een eigen RSS-feeds. “Dat lijkt misschien wat op Google News ook doet.”

Video en blogs

Het Dagblad van het Noorden is ook van plan zelf videoreportages voor de site te gaan maken. Nu komen de video’s nog alleen van het ANP. “Ik zie video als de grootste verrijking die we kunnen bieden. Ja, dan concurreren we een beetje met TV Noord. We kunnen bijvoorbeeld een leuke uitslaande brand gaan filmen,” zegt Blanken.

Daarnaast overweegt Blanken gewone burgers soms tijdelijk weblogs te geven op de site. “Bijvoorbeeld als een bepaalde wijk in het nieuws is, kan je interessante mensen uit die wijk laten webloggen.” Het is een van de lessen uit het online experiment NieuwsLokaal.net dat het DvhN de afgelopen maanden uitvoerde. “Van NieuwsLokaal.net hebben we geleerd dat je heel klein lokaal nieuws best leuk op internet kan brengen, bijvoorbeeld met korte video’s.”

Dat burgers zelf met de krant kunnen meeschrijven, ziet Blanken echter voorlopig nog niet gebeuren. “We willen niet alles tegelijk gaan doen.” Wel komen er binnenkort speciale weblogs door journalisten van de krant en door bekende buitenstaanders uit de regio.

De totale oplage in 2004 van het Dagblad van het Noorden was 168.469 (152.862 abonnees, 11.720 losse verkoop). Die van de Leeuwarder Courant was 111.701 (105.185 abonnees, 4.926 losse verkoop). De hosting van de sites van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) ligt in handen van De Telegraaf. Het gebruikte content management systeem is het Noorse Escenic.

Deel dit bericht

4 Reacties

Lezertje

"De heetste primeurs gaan we niet gratis op de site weggeven, want we willen de papieren krant niet om zeep helpen. Maar we kunnen ze wel op de site aankondigen. Het lezen van de site alleen moet natuurlijk niet voldoende zijn."  Zolang kranten hun papieren belangen willen veilig stellen, wordt het nooit wat met internet. En dit is weer typisch zo'n halfbakken oplossing die ook weer gaat mislukken. De Telegraaf lijkt het beter te hebben begrepen: doorlopend actueel nieuws gedurende de dag.  Internet gaat papier uiteindelijk verdringen, dat weten alle uitgevers, maar de realiteit wordt nog niet onder ogen gezien. Het internet is er voor de actualiteit, de krant voor de achtergronden en de diepgang. Stem je dat een beetje op elkaar af, dan krijg je een site die echt gelezen wordt. Maar voor de meeste krantensites (zie Parool) is de site niets anders dan een krampachtige manier om met wat berichtjes lezers voor de papieren uitgaven te lokken. Wanneer gaat de knop nou echt eens om bij de uitgevers?

Arnoud

Beste lezertje, zolang met de papieren krant nog veel meer te verdienen is, zal die knop niet omgaan. Er is een grote omslag gekomen de laatste jaren; nieuws is gratis geworden. Dagbladen gaan daarin mee, maar gebruiken dat ook als promotie voor hun betaalde papieren editie. Dat is niet meer dan logisch. Daar zit het geld, een site kost vaak meer dan het oplevert. En een halfbakken oplossing is het niet van DvhN en LC; het is zelfs tamelijk innovatief en het verstevigt de relatie met de lezer.

etsko

we kunnen bijv een leuke uitslaande brand gaan filmen- onthullender kan het niet

hildegard

Ben benieuwd,maar ben bang dat de artikelen dus summierder worden.Ik begrijp wel dat ze je nieuwsgierig willen maken zodat je dus een krant gaat kopen, maar voor een Groningse zoals ik die door de week niet in Groningen is maar voor haar werk in het zuiden van het land is een krant kopen alleen mogelijk in het weekend. Nu lees ik het dagblad van het noorden op mijn werk via internet. ook voor de vele geinteresseerden die bv in het buitenland wonen hoop ik dat ze nog voldoende uitgebreid nieuws via internet kunnen lezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond