Deel dit artikel
-

NS biedt reisinformatie op Routenet

Automobilisten die hun route plannen via routenet krijgen vanaf deze week automatisch een alternatieve route per trein te zien. Routenet, de meest gebruikte online routeplanner van Nederland, is daarvoor een samenwerking gestart met de Nederlandse Spoorwegen. Routenet wil met de uitbreiding uitgroeien van routeplanner tot mobiliteitssite, terwijl de NS automobilisten attent wil maken op een alternatieve reismogelijkheid.

“De NS richt zich steeds vaker ook op automobilisten,” zegt Michel Hemelaar, productmanager Reisinformatie bij de NS. De NS bereikt door de samenwerking vanaf deze week maandelijks zo’n vier miljoen unieke Routenet-gebruikers die een autoroute plannen. Wie een reis wil plannen krijgt nu, in beeld boven de geplande autoroute, een treinroute gepresenteerd via de NS routeplanner.

Routenet heeft een ander belang bij de samenwerking. “Routenet heeft zich in eerste instantie neergezet als routeplanner, maar wij willen ons nu ontwikkelen tot een mobiliteitssite,” zegt Lucien Burm, manager Marketing & Sales van Locatienet, het bedrijf achter Routenet. “In plaats van dat onze klanten diverse sites moeten raadplegen om hun voorkeur voor een vervoersmiddel te bepalen, willen wij hen dit alternatief direct bieden.”

Mobiliteitssites lijken een trend. Zo lanceerde De Telegraaf samen met Route Mobiel in april de site Onderweg.nl. De Telegraaf omschreef de site nadrukkelijk niet als routeplanner maar als mobiliteitsportal. De site biedt geen informatie over reizen per openbaar vervoer, maar vult de standaard route-informatie voor automobilisten aan met informatie over onder meer files en flitsers. Burm zegt dat de strategie om uit te groeien tot een mobiliteitssite geen reactie is op de lancering van Onderweg.nl.

Op dit moment is Routenet met vier miljoen unieke gebruikers en gemiddeld 15 miljoen ‘geplande routers’ per maand de drukst bezochte routeplanner/mobiliteitssite van Nederland. Map24.nl en de ANWB Routeplanner zijn ook druk bezochte sites. De Telegraaf heeft grote ambities met Onderweg.nl. “Binnen twee jaar moet de site de meest geraadpleegde mobiliteitsportal van Nederland worden,” zei Pieter Herman, projectmanager van Onderweg.nl bij de Telegraaf eerder tegen Emerce.

Routenet verdient geen geld aan de samenwerking met de NS, de partijen werken samen op basis van een ‘barter’, een samenwerking met gesloten beursen gebaseerd op voordelen voor beide partijen. De belangrijkste bron van inkomsten voor Routenet zijn de zo’n 4500 bedrijven die route-informatie van Routenet op hun site plaatsen. Bedrijven betalen bedragen vanaf 130 euro per jaar voor de integratie van de routeplanner in hun site.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark Jansen

Zeer goede zet.  Toch jammer dat de beste aanvullende dienst op treinverkeer, de treintaxi, in steeds meer steden is en wordt wegbezuinigd. Zeker voor mensen die hun webzoektocht beginnen bij een (in hun ogen) auto-routeplanner is het concept "van deur tot deur" denk ik veel belangrijker dan "van stad tot stad" (wat de NS alleen maar biedt).

Mark Jansen

Ik heb het even gebruikt, maar ik zie nu al een groot gebrek: ik mis een vergelijking waarbij ik in een oogopslag het verschil in reistijd en reiskosten zie. Liefst natuurlijk rekening houdend met actuele files en werkzaamheden aan het spoor. Dat kan best bij benadering. De gemiddelde bezineprijs en het gemiddeld verbruik staan wel vast. En de NS heeft vaste reistijden (die je overigens wel met een flinke korrel zout moet nemen zodra je buiten de Randstad reist). Voor de treinroute moet ik nu vaker klikken, zonde van de moeite.

Wouter Vendrig

Heel leuk bedacht allemaal, zeker in het kader van het milieu. Maar als ik vanaf mijn woonplaats (1394) naar mijn werk (1059) moet? Volgens de NS ga ik naar Abcoude (met de auto) om op de trein te stappen, om vervolgens uitstappen bij Amsterdam Lelylaan en dan uitzoeken hoe je verder naar je werk komt! Daar zou ik totaal ongeveer 1,5 uur over doen, wat normaal gesproken met de auto in een half uur kan.  En dan houdt Routenet geen rekening met de werkzaamheden op de A10, daar waar de ANWB netjes een alternatieve route voor mij zoekt vanwege de werkzaamheden. Oja, zelfs al is de A10 zuid wel gewoon open, dan laat Routenet je gewoon een langere route nemen dan de ANWB…dan moet je zeker geneigd zijn eerder de trein te nemen. Leuk idee, maar de uitvoering is nog maar beroerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond