NS: merendeel internationale trajecten per e-ticket

Reizigers die internationaal reizen met de NS kunnen voor het einde van dit jaar voor het merendeel van de trajecten gebruik maken van een e-ticket. Dat betekent dat reizigers kunnen reizen met een thuis uitgeprint ticket. Op dit moment bestaat de mogelijkheid van thuisprinten alleen voor trajecten naar België en Parijs.
Het invoeren van e-tickets is geen eenvoudige klus voor NS Internationaal, zegt Paul van Breugel, die sinds 1 juli manager e-commerce is bij NS Internationaal. Hiervoor was Van Breugel werkzaam bij KLM; zijn laatste functie was manager e-commerce KLM.com. Invoering van een e-ticketsysteem is complex omdat NS Internationaal afhankelijk is van afspraken met de exploitanten van de TGV, Eurostar, Thalys en ICE.
“Een vliegmaatschappij is als verkopende maatschappij zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van vluchten,” vertelt Van Breugel aan Emerce. “NS Internationaal verkoopt tickets, maar is zelf niet verantwoordelijk voor de hele reis.” De belangrijkste bestemmingen van NS Internationaal zijn Frankfurt, Keulen, Dusseldorf, Berlijn, Parijs, Londen, Antwerpen en Brussel.
De invoering van e-tickets is de volgende stap in het streven van NS Internationaal om zoveel mogelijk diensten online te zetten. NS Internationaal streeft ernaar om eind 2007 het merendeel van de omzet uit online verkoop te halen. De uitrol van e-tickets is hieraan ondersteunend.
Reizigers kunnen op dit moment al wel voor de meeste trajecten online tickets boeken. Zij krijgen de tickets thuis opgestuurd of kunnen deze ophalen bij de balie op het station. Op een drietal grotere Nederlandse stations bevinden zich afhaalautomaten, waar reizigers door het intikken van een boekingscode en een aantal persoonlijke gegevens een ticket dat online is geboekt kunnen afhalen.
De fysieke punten op het station blijven overigens belangrijk, zegt Van Breugel. "Zowel voor verkoop als service." Volgens hem vindt er zelfs een uitbreiding plaats van balies. “We willen op meer punten beschikbaar zijn voor klanten.” De internationale balies worden daarbij steeds meer onderdeel van de nationale balies.
Op dit moment is NS Internationaal bezig met maken van afspraken met de exploitanten van de internationale treinlijnen. “We streven naar een zo snel mogelijke uitrol van de mogelijkheid om gebruik te maken van e-tickets op internationale trajecten.”
Sinds 11 juli heeft NS Internationaal een nieuwe site. Deze moet het voor reizigers onder meer eenvoudiger maken om een ticket te boeken, zegt Van Breugel. “We hebben voor een veel commerciëlere inrichting van de site gekozen. De site is veel meer op verkoop gericht.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
wimpie
En wat zou het geweldig zijn als we ook Nederlandse kaartjes per E-ticket zouden kunnen aanschaffen. Gewoon de avond van te voren alles regelen en geen geleuter meer bij kaartautomaten en in lange rijen wachtenden. In België hebben ze het al, maar ja, daar zit het hart voor het openbaar vervoer nog op de goede plaats.
Michiel
Sowieso zou een simpele site voor online aanschaf van tickets geweldig zijn. Wie wel eens zo'n reis heeft proberen te boeken, zal gemerkt hebben dat voor veel trajecten zelfs geen prijs kan worden afgegeven.
Aron
grappig zo'n afbeelding neerzetten van een mislukte repaint van een Acela Express in de Thalys kleuren gemaakt in de Microsoft Train Simulator.
JMeulekamp
Knap van de manager e-commerce om zo kort na het aantreden in deze functie al in Emerce te verschijnen. Mijn advies: eerst maar eens kijken naar het oplossen van problemen van de huidige NS website zoals het zojuist ontvangen antwoord op een gevraagd reisadvies: – java.lang.NullPointerException, overigens niet de eerste keer. Advies 2: vervolgens kennisnemen van de Deutsche Bahn website. Het is voor mij aantrekkelijker om internationale reisinformatie via de Bahn.de site te vragen, zelfs met vertrek vanaf Nederlandse stations! Ticket thuis uitprinten, geen probleem! In de trein valideren met creditcard. Niks geen tickets thuis opsturen of afhalen op station (welk station?). Derde advies: Mystery shopper daar kun je veel van leren Paul!
Evelien
Ze zouden eens moeten kijken naar het nieuwe e-ticketing systeem Paylogic – http://www.paylogic.nl Volgens mij sluit dat perfect aan op deze behoefte.
Van Linde
Ik vind het waardeloos dat je nergens online kaartjes kunt kopen naar Roemenie. Gezocht en gezocht, en ik vind helemaal niets!