Deel dit artikel
-

NS ziet niks in vrijgeven reisdata

Een API waarmee de reisinformatie van de NS wordt vrijgegeven voor developers, zit er voorlopig nog niet in. Als het aan de NS ligt wordt reisdata niet gratis beschikbaar gesteld.

Dat liet een spreker voor de NS weten tijdens de tiende editie van Mobile Monday. Zij gaf antwoord op een vraag uit de zaal wanneer er een API voor developers zou komen.

Onlangs lanceerde de NS de Reisplanner Extra, een Java-applicatie voor toestellen die draaien op Symbian en Windows Mobile. Hiermee werkt de applicatie niet op de Blackberry of de iPhone.

“Dat is een veelgestelde vraag”, aldus de spreekster. “Dat heeft te maken met beveiligingsissues. Om door de beveiliging van de NS-portal heen te komen, als we dat zouden willen, dan heb je een paar maanden nodig. Voordat we dat mogelijk hebben gemaakt kunnen we ook zelf een applicatie voor de iPhone op de markt brengen.”

Een ontwikkelaar uit de zaal gaf aan dat hij niet specifiek de iPhone-applicatie van de NS zou willen overnemen, maar wel dat hij de data in zijn bestaande apps zou willen opnemen. “Ik wil graag jullie data erbij stoppen, het zou een van de vele dingen kunnen zijn die ik kan laten zien. Reisinformatie zou een onderdeel zijn.”

De NS-woordvoerster was stellig: “Dat willen heel veel mensen met u. Wie wil er nou geen garantie voor 500.000 bezoekers per dag?”

Een andere reden om de data niet vrij te geven is kwaliteitsbewaking: “We willen de kwaliteit van de data in de keten garanderen. Dus de actuele reisinformatie moet hetzelfde zijn op internet, op de mobiel en de vertrekborden.”

De NS lijkt hiermee alles in eigen handen te willen houden: “Ten derde willen we het merk en de identiteit bewaken.”

In onder meer het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Duitsland wordt hetzelfde beleid gevoerd door de spoorweg-organisaties.

Deel dit bericht

30 Reacties

Matijs

NS verdient er nu dus niets aan, ze hebben er geen tijd voor om het zelf te doen (en als ze het wel doen doen ze iets fout want er rammelt al genoeg aan die organisatie!) en ze gunnen het een derde partij dus ook niet. De huilende derde: de klant NS, of eigenlijk bijna alle bedrijven in Nederland, besef nou eindelijk eens DAT JE HET VAN JE KLANTEN MOET HEBBEN! En behandel ze daar dan ook naar!

Anoniem

Beste Matijs, Een niet al te snuggere reactie … start nu eerst eens met het downloaden van de Reisplanner Extra op je mobiel.Met een beetje verstand begrijp je al snel wat de NS bedoelt en waar er opportuniteiten liggen. Het is een waanzinnige marketingtool en het is dan ook logisch dat je je data niet (kosteloos) gaat delen met derden.  http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/plan-uw-reis/reisinfo-onderweg  

blogdog

Het aanbieden van een API is op een of andere manier erg eng voor bedrijven. In mijn ervaring zijn bedrijven heel erg bang om de controle te verliezen. Vaak ligt dit aan de onkunde of onbekendheid van managers die zich niet graag buiten hun veilige gebied begeven. Mijn ervaring leert dat het aanbieden van een API echter heel -zo niet louter- positieve reacties oplevert. Het is iets wat past in een wereld waar geschreeuwd wordt om transparantie. API's zijn een uitstekende en goedkope manier om je imago te verbeteren.

John

@MatthijsWow, zo heb ik het nog niet gezien, het is inderdaad een waanzinnige marketing tool. KPN zou alle telefoonnummers ook in eigen beheer moeten houden zodat er alleen nog via een operator van hen gebeld kan worden.  Kortom grote onzin, wanneer de NS reisdata incl. vertragingen etc. op een optimale manier vrijgeeft zullen er innovatieve en betere applicaties ontstaan die de NS klant ten goede komen. 

Matijs

@Raimo Wat kun je als marketeer nou hebben tegen mensen die NS als geheel een geweldig bedrijf vinden of gaan vinden? Dat zijn toch mensen die NS gaan aanbevelen bij anderen?in plaats van afraden?, mensen die succesverhalen gaan vertellen over de geweldige dienstverlening &c. Het is die hakken?in?het?zand mentaliteit die jij hier ook laat zien die ervoor zorgt dat bedrijven als NS niet het imago hebben wat ze zouden kunnen hebben. Als iets niet direct geld oplevert, is het niet meteen slecht. Sommige dingen leveren iets anders op dat nauwelijks in geld is uit te drukken. Los daarvan heb ik het met geen woord gehad over het kostenloos ter beschikking stellen van een API.

Han

Ik begrijp de (security) zorgen van de NS heel goed en ook de marketing opportunity. Het probleem voor de NS (en veel andere bedrijven) is dat men nog niet inziet dat het vrijgeven van de data, de opportunity alleen maar verder vergroot (niet verkleind) voor de ns zelf. De paradox die men nog niet begrijpt is dat als externe partijen er ook succesvol mee zijn, dit tot nog meer succes voor de ns kan leiden. Het succes van de ??n beperkt het succes van de ander niet maar vergroot het.  Voorwaarde blijft wel dat veiligheid en consistentie van de data gewaarborgd blijft anders zal de verspreiding en gebruik ervan niet toenemen.

Hildebrand

Is het niet vreemd als het ministerie 30 miljoen euro beschikbaar maakt voor reisinformatie vanuit publieksgeld, dat vervolgens de reisdata afgeschermd wordt?

Raimo van der Klein

Hallo. Ik weet niet wij er ook Raimo heet en bij mobilemonday zit maar ik ben het niet die de comments hierboven heeft geplaatst… Heel raar..

Maarten den Braber

De reactie hierboven van Raimo is in ieder geval niet van Raimo van der Klein en ook niet van Mobile Monday / info@mobilemonday.nl.  Verder: wat heeft het openstellen van gegevens te maken met beveiligingsrisico's? Het openstellen van de ATM locaties is ook geen groot beveiligingsrisico's voor banken. Waarom is dat het wel met reisdata voor treinen? Ligt dat aan het "live" karakter? Tenzij je mogelijkheden openstelt voor push (veranderingen naar de NS toesturen) zie ik de grote problemen met beveiliging niet. @alper heeft een paar goeie blogposts op alper.nl over dit onderwerp: http://alper.nl/dingen/2009/03/unraveling-the-transit-fabric/

Vincent Verweij

Een onderneming die het algemeen nut dient, zou desnoods wettelijk gedwongen moeten worden deze gegevens vrij te geven. Doel van de NS zou moeten zijn om zoveel mogelijk mensen in de trein te krijgen, niet om webtraffic te monopoliseren. Goeie reisinfo is essentieel en open API's bevorderen dat die informatie sneller en efficienter de reiziger kan bereiken.  Het voorbeeld van de Trein-applicatie op de iPhone is veelzeggend. Er was een externe ontwikelaar (student informatica) voor nodig om iPhone bezitters van actuele reisinfo te voorzien. Die werd zelfs met juridische stappen door de NS bedreigd. Schandalig.

Pieter Slagter

Ik was al verbaasd dat een Raimo deze reactie plaatste maar gelukkig heeft de echte Raimo zich bekend gemaakt :-) Ik denk dat deze NS dame nog wel een paar uurtjes heeft wakker gelegen die avond na het aanhoren van het fantastische verhaal van Gerd Leonhard. Een NS moet zich bezig houden met goed openbaar vervoer en het verstrekken van de juiste reisinformatie maar waarom nou zo star in je ivoren toren deze informatie afschermen voor anderen ? Ik vind de argumenten van de NS niet erg sterk en conservatief. Als iemand anders denkt dat ze een betere applicatie kunnen maken, laat ze toch lekker. Uiteindelijk bepaalt de consument welke informatiebron ze gaan gebruiken. Wie zijn dan de winnaars? De consument, de onwikkelaars maar zeker ook de NS. Ze willen toch graag tevreden klanten…

Steef

Niet voor niets dat ik tweette op de BC van MoMo:"internet afdeling NS moet nodig uitgenodigd worden in de 21e eeuw blijkt op #momo" ( http://twitter.com/steefdw/status/1418556672 ) Overigens niets tegen de dame van de NS –leuk dat ze kwam vertellen over haar case– maar tegen de rest van de internet"visie" van de NS. Wel raar dat deze mening verkondigen door sommigen meteen respectloos wordt genoemd ( http://niektenhoopen.nl/2009/03/31/de-backchannel-bij-momo-respectloos/ ). De dame van de NS zal inderdaad slecht geslapen hebben, maar hopelijk kan zij de rest van de internetafdeling bij de NS ook wakkerschudden.  API's openstellen heeft over het algemeen zeer positieve gevolgen voor organisaties. Kijk maar naar bedrijven als Google, Facebook, Fllickr, Youtube, Digg, et cetera.

Harm Aarts

Je moet je afvragen wat het nut is van een API. De API van de New York Times of The Guardian zorgen er voor dat ze veel meer mensen kunnen bereiken. Mensen die misschien wel bereid zijn om te betalen.  De NS heeft dit probleem niet. Zij hoeven niet meer mensen te bereiken. Wat ga je doen? Een andere trein pakken? Natuurlijk niet. Maw de NS heeft er _helemaal_ geen belang bij en in die zin snap ik het de beslissing van de NS wel.  Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van API's. Voor mijn eigen site gebruik ik het ook. Maar de NS is een monopolie en heeft er in die vorm geen baat bij. Een API zorgt dan alleen maar voor kosten. Of begrijp ik de toegevoegde waarde van API's niet helemaal? API == meer publiek/bezoekers/etc

Willem Roodvink

Allemaal reacties van MoMo-kakkers…Niet de NS maar die meute MoMo-followers moeten eens wakker worden geschut. Jullie hebben de wijsheid niet in pacht zoals door menigeen wel gedacht wordt. Die kale blaaskaak voorop.En als ik lees hoe onrespectvol jullie zijn omgegaan met die vrouw van de NS dan mag je inderdaad trots zijn een MoMo-follower te zijn. Het zijn net dergelijke commerciele partijen die een bestaansreden vormen voor Mo(derne)Mo(ngolen).

Steef

@willem: zo te zien had jij ook lag van het reactieformulier op emerce site (6x post). Wel grappig dat je afgeeft op mensen die "onrespectvol omgaan" met NS dames, maar dat je zelf spreekt over:- "momo kakkers"- "kale blaaskaak"- "Mo(derne)Mo(ngolen)"- "MoMo-follower" Verder denk ik niet dat mensen in deze discussie "de waarheid in pacht hebben", maar dat ze goede argumenten inbrengen waarom de NS de reistijden open zou moeten maken. Deze info is immers niet geheim: op elk station hangen er grote gele plakkaten met de reistijden.  Of de NS gooit zelf deze gegevens open in een API, of iemand gaat deze gegevens overtypen (OCR loslaten op spoorboekje is sneller) en ZELF daarvan een API maken. Vandaar dat het voor de NS willicht handig is om http://www.endofcontrol.com/ eens te lezen?

Willem Roodvink

Je kan de stelling ook omdraaien. Waarom zou de NS moeten meewerken om anderen geld te laten verdienen aan hun gegevens. Uitgaande van het feit dat een API fout dan wel slecht wordt geimplementeerd dan zal niet de developper erop worden aangesproken maar spiegelt dit af op de NS terwijl deze er in wezen volledig buiten staat. Scrapen is geen optie omdat je op die wijze toch steeds achter de realiteit aanholt.De reisplanner Extra is net een dikke week gereleased en als ik goed geinformeerd ben is daar anderhalf jaar voorbereiding aan vooraf gegaan. Is het dan zo fout dat de NS eerst zelf de applicatie bij het brede publiek wil testen en een afwachtende houding aanneemt.Lekker makkelijk roepen om een API nu, wetende dat de NS toch nog een tijdje die boot zal afhouden om begrijpelijke redenen. Wat betreft het MoMo-bashen, heeft meer met de attidtude van de organisatie te maken dan wel met de inhoud van de congressen. Het valt me gewoon op dat de MoMo-leden actief schelden op alle projecten waar ze niet bij betrokken werden en alle projecten waar ze de hand in hebben worden de hemel in geprezen. Tijd voor eerlijke evaluaties zonder rancunes. Je kan moeilijk stellen dat de evaluatie van SPRX heel enthousiast was ( http://www.dutchcowboys.nl/mobile/16516 ), het leek wel een verplicht nummertje, waar ze ook wel een factuur voor gestuurd zullen hebben. Je zou denken dat deze mobiele voorvechters iets enthousiaster zouden zijn bij dergelijke leuke applicaties. Het kan andere bedrijven enkel motiveren om na te denken over mobiele toepassingen.

Camiel E

De economische schade van files is enorm. Openbaar vervoer kan een bijdrage leveren aan het beperken van deze schade. Helaas ziet de OV sector meer brood in het zelf uitbaten van reis gegevens dan het bijdragen aan een oplossing van het fileprobleem. Niet alleen de houding van de NS is laakbaar; ook 9292OV is meer gericht op het uitbaten van hun informatiemonopolie dan het vervullen van een publieke taak.  De overheid is zich inmiddels bewust van deze ontsporing en heeft maatregelen aangekondigd, zie:   http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/mobiliteit_en_bereikbaarheid/mobiliteitsbeleid/085_periode_tot_2012/040_reisinformatie/

Camiel E

Files zorgen voor enorme economische schade. OV kan een bijdrage leveren aan de oplossing van dit probleem. Helaas is de OV sector meer bezig met het uitbaten van hun informatie-monopolie dan het leveren van een bijdrage aan de publieke zaak. Niet alleen de houdig van de NS maar ook die van 9292OV is laakbaar. De overheid is zich inmiddels terdege bewust van deze ontsporing en heeft de eerste stappen genomen om tot vrij beschikbare reisinformatie te komen, zie: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/mobiliteit_en_bereikbaarheid/mobiliteitsbeleid/085_periode_tot_2012/040_reisinformatie/

Tasman

Willem, hulde! Terechte opmerking over MoMo en SPRX. Moet soms ook gezegd kunnen worden. Ze zijn enorm goed in het creeeren van een hype en gebruiken MoMo als vehicel voor SPRX. Inhoudelijk laat hun werk vaak te wensen over. Veel (duur) gepraat over visies en ze verheffen hun eigen ideen tot algemene waarheid. Weinig realisme, er blijken nog steeds mensen/bedrijven te zijn die in dit soort visionaire bubbels geld steken.

Timan Rebel

Hewt antwoord van de NS -woordvoerster ?Dat willen heel veel mensen met u. Wie wil er nou geen garantie voor 500.000 bezoekers per dag?? is natuurlijk onzin. Met het gebruik van de NS API heb je geen 500.000 bezoekers per dag.  Daarnaast zou het een kostenbesparing met zich meebrengen als de NS het ontwikkelen van applicaties aan derden overliet. Tenslotte, de NS verdient niets aan de applicaties/websites, maar aan het vervoer van mensen over het spoor.  Daarom snap ik de opmerking ?Ten derde willen we het merk en de identiteit bewaken.? ook niet. Uiteindelijk reist iedereen met de NS toch? En niet met de Trein app op de iPhone. De NS zou baat hebben bij een uitgebreid gebruik van een API door derden, want dit zou meer passagiers en een betere ervaring met de SN betekenen. 

Jouke Waleson

Het is misschien wat laat, maar de NS api is nu beschikbaar. Zie: http://programmerstrouble.blogspot.com/2011/03/ns-api-hij-is-er.html

Hans

Inmiddels is NS van gedachten veranderd en ik heb wat gedaan met hun API: http://spoortvertraging.appspot.com

veste homme moncler

Good information thank you closely monitor your success.

moncler collection 2011

WOW!!! Nice Post!Kind Regards

moncler authentique

Nice post.

doudou moncler

This post is so help to me! Thanks for share.

moncler fourrure

So cool! Thanks.

veste moncler prix

I really appreciate your help, it is very useful for me,you will get good grades!

doudoune moncler lucie

nice and thanks.

moncler nice

Easy to understand,I like it!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond