Deel dit artikel
-

Nulgroei voor gamesmarkt in 2004

De gamesmarkt groeit dit jaar wereldwijd waarschijnlijk helemaal niet. Dat zegt het Londense onderzoekbureau Screen Digest. Veel gamers kopen geen games meer omdat zij wachten op nieuwe gameconsoles die in respectievelijk 2005 en 2006 uitkomen. 2003 vormde qua verkopen nog een recordjaar voor de gamesindustrie. Toen werd wereldwijd een omzet van 18,2 miljard dollar geboekt.

Dat er minder omzet wordt gemaakt, komt volgens Screen Digest omdat de prijzen van games ook aan het dalen zijn. Recentelijk gingen niet alleen de prijzen van de games omlaag, maar ook de verkoopprijzen van gameconsoles zoals Microsoft’s Xbox en Sony’s PlayStation 2 werden in de afgelopen maanden drastisch verlaagd.

Het feit dat er nieuwe releases als “Grand Theft Auto,” “Halo”, “Kill Zone” en  “Doom”  in de tweede helft van 2004 uitkomen, zal daar weinig afbreuk aan doen, denkt Screen Digest. En dat zou ook wel eens slecht nieuws kunnen zijn voor Nederlandse gamesontwikkelaars/uitgevers zoals Playlogic en Guerilla Games.

De verkopen zullen ten opzichte van de 18,2 miljard dollar in 2003 in 2004 absoluut afvlakken, zo blijkt dus uit het jaarlijkse onderzoek van het Britse Screen Digest. De Britse videogames markt, de op twee na grootste in de wereld (na de VS en Japan, redactie) zag de omzet vorig jaar met 20 procent toenemen tot 1,88 miljard dollar. 

West-Europa was goed voor een omzetstijging van 21 procent tot 6,4 miljard dollar. De wereldwijde verkopen zullen naar verwachting met 16 procent stijgen to 21,1 miljard tegen 2007.

Het aantal verkochte computergames in Nederland steeg in de eerste helft van 2004 weliswaar met twaalf procent. Maar daar stond volgens branche-organisatie NVPI een omzetdaling van 9 procent tegenover. Ook de NVPI constateerde dat dat vooral was vanwege de dalende prijs voor een game. De gemiddelde winkelverkoopprijs daalde in ons land namelijk van 47,43 euro naar 41,04 euro.

De markt voor consolegames beslaat in ons land iets minder dan 40 procent, maar er staat tegenover dat deze wel verantwoordelijk is voor meer dan 60 procent van de omzet. Ondanks een toename van de verkopen van die games met 16 procent ,steeg de omzet in de eerste zes maanden slechts licht (+0,2 procent). Dat kwam volgens de NVPI omdat de stijgende verkopen vooral werden gerealiseerd in de budgetcategorie (Platinum, Classics, Players’ choice).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond