NY Times: minder news-only abo’s, meer abo-bundels
Een opmerkelijke trend bij de NY Times: de krant verloor afgelopen kwartaal 210.000 online abonnees die louter het nieuwsproduct afnamen. Abonnees kopen liever bundels, pakketten met meerdere mediaproducten.
De uitgever is daar ook niet rouwig om, want multi-product- of bundelklanten zorgen namelijk voor hogere omzetten. De omzet van digitale abonnees steeg met 2,1 procent naar 9,34 dollar.
Digitale abonnee-omzetten stegen met 12,9 procent tot 305 miljoen dollar. Die groei komt van klanten die een bundel namen waar naast nieuws ook abonnementen bij zitten op de podcasts, The Athletic Wirecutter, Koken en Spelletjes.
Van de 10,2 miljoen digital-only abonnees hebben er 4,83 een bundel met daarin meerdere NYT-diensten.
De digitale reclame-omzetten in de maanden tot juli bedroegen 80 miljoen dolar (+7,8%).
Dit komt naar voren in de cijfers over het tweede kwartaal die de New Yorkse uitgever eerdere deze week publiceerde (PDF).
De cijfers tonen een kwartaalomzet van 625 miljoen dollar (+5,8%) en een nettowinst van 66 miljoen dollar. Dat is een stijging van 41 procent ten opzichte van 2023.
Tweeënzestig procent van de NY Times-omzet komt uit digitale activiteiten.
Kosten voor rechtszaken tegen AI-bedrijven bedroegen in de twee kwartalen van 2024 drie miljoen dollar. De Times heeft Microsoft en diens participatie OpenAI aangeklaagd. vanwege inbreuk om diens auteursrecht. De techbedrijven zouden de Times-kopij hebben gebruikt om hun AI’s mee te trainen.
Foto: Anthony Quintano (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond