Ochtendgloren: filmstudio’s versus tv-stations

Drie Amerikaanse studio’s beginnen een eigen tv-station en webdistributie om een teruglopende markt te voorkomen. Spelcomputerproducenten hebben daar geen last van, maar noteren hoge groei. En in Nederland komt een Mediawijsheid Expertisecentrum en krijgt Rutger een minister tot een lange stilte.
Een trio filmstudio’s gaat gezamenlijk nieuwe films on-demand aanbieden. De filmmaatschappijen Paramount Pictures (Viacom), Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) en Lionsgate richten een joint-venture om films te verkopen via een nieuwe televisiekanaal op de kabel en via het web.
Tot nu toe deden ze zaken via Showtime, een ‘nichtje van Paramount onder Viacom-zuster CBS. Maar de studio’s willen een eigen weg inslaan. CBS zelf richtte recent al CBA Film op. De tv-zenders maken meer eigen content terwijl de filmmaatschappijen eigen distributiekanalen zoeken en vinden. Het web dicteert zo te zien naar verticale integratie van productie en distributie van video, zowel tv-programma’s als films.
Google en privacy
De Financial Times pakt Google aan omdat beloften voor betere privacyvoorzieningen wel met de mond worden beleden maar in daad weinig voorstellen.
Google zou de dataverzameling met cookies minder intensief maken, maar daar kwam niets van terecht. Na de overname van DoubleClick vindt Google-baas Eric Schmidt dat ze deze kwestie opnieuw tegen het licht moet houden. Volgens de FT gokken de bedrijven als Google erop dat de publieke opinie van de vergaande verzameling van persoonlijke data geen probleem maakt. Google is bekend om zijn zalvende worden, en degenen die kritische vragen stellen stuurt de Google P.R.-machine met een kluitje in het riet.
Het gaat meer en meer om het spel van het grote geld. Morgenavond komt Yahoo met kwartaalcijfers en ze zal pogen die zo fraai mogelijk op te poetsen in het licht van het gewenste hogere bod van Microsoft. Zowel FT als WSJ verwacht bescheiden positieve groeicijfers.
Hoge groei spelcomputermarkt
De cijfers over gamecomputers over het eerste kwartaal van 2008 (inclusief grafiek) tonen nog eens dat Nintendo met de Wii de onbedreigde winnaar is. Maar Microsoft liet juichend weten dat de Xbox de meeste spelers heeft in de wereld. In maart 2008 was de groei van de afzet van hardware maar liefst 57 procent hoger dan een jaar terug en de verkoop van software zelfs 63 procent. De snelle conclusie: de recessie en zorgen zetten de Amerikanen aan de spelletjes. Zoiets als dat in vroeger tijden de vraag naar brood steeg in tijden van nood: want dat was goedkoop voedsel. Liever spelen dan brood?
Over het hele eerste kwartaal is de toename 27 procent. Nintendo verkocht in de VS in de maand maart 720.000 Wii’s en 700.000 DS’en. Daarmee haalt Ninentdo voor deze maand een marktaandeel van 58 procent. en dat aandeel kan nog groeien met nieuwe spellen in het vooruitzicht zoals van Pokemon, Mario Kart en Wii Fit. In spellen heeft Nintendo uiteraard ook de leiding met alleen al 2,7 miljoen keer Super Smash Bros.
Met een kleine 300.000 PlayStation Portable’s en een kleine 260.000 PlayStations 3 mocht Sony niet klagen in maart. Sony zelf juicht vanwege 100 procent groi in vergelijking tot een jaar terug, en 140 procent in spellen
De Xbox 360 ging 5.000 keer meer over de toonbank dan de PS3, met een goede verkoop van spellen zoals 750.000 keer Rainbow Six: Vegas 2. De Xbox heeft echter geen kleine variant zoals Nintendo en Sony die wel kunnen bieden.
De gemiddelde Wii-koper in de VS schaft 3,7 spellen per jaar aan, de PS3-speler 4,6 en de Xbox 360-eigenaar 4,7. De 20 miljoen Nintendo’s verspreid over de VS staan vooral in huis- en slaapkamers van wat minder fanatieke spelers. Nintendo heeft de markt verbreed.
Online reclame effectief
E-commerce succesverhalen, die gaan erin als koek: over een aannemer die met Askthebuilder.com nu met verschaffen van bouwadvies online vier keer zo veel verdient als voorheen als aannemer. En wat te denken van broekenhandel Cordarounds.com/, opgezet vanuit de kelder.
Of ook Disaboom.com, een community voor gehandicapten die na een half jaar al 1,5 miljoen bezoekers trekt. Maar het verhaal gaat om een onmisbare voorwaarde van online succes; gericht adverteren. De ‘winst’ van de internetmarketing bedraagt vele malen de inzet van de reclame.
Mediawijsheid en Rutger
Er komt een Mediawijsheid Expertisecentrum, zo heeft minister Ronald Plasterk van OC&W. Hij en zijn collega André Rouvoet (Jeugd en Gezin) trekken dit jaar 500.000 euro uit voor dit nieuwe centrum in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Voor 2009 en 2010 besteedt het kabinet tenminste 1 miljoen euro per jaar aan het instituut. Vooral opvoeding in het omgaan met internet wordt een taak van dit instituut. In Europa is inmiddels overigens 96 procent van de scholen online.
Het web en jongeren vormen een eenheid, net als (dus) weblogs en mode vormen een steeds inniger koppel. Het groeiende aantal streetstyle blogs, websites met foto’s van hip geklede mensen op straat, bepalen steeds meer het modebeeld volgens NRC.
Ook nieuws: Volkskrant verwijst naar GeenStijl waar Rutger minister Vogelaar tot minutenlang zwijgen wist te brengen.
Grote stilte, ofwel een compleet niets, volgt te vaak ook na klikken op een url. Niet verwerkte kliks, tezamen een groot zwart gat, lopen in de miljarden volgens Amerikaanse onderzoekers.
Nog meer problemen, maar niet een zwart maar een oranje gat: de Consumentenbond neemt Orange op de korrel vanwege een grote hoeveelheid spontane klachten bij de bond. T-Mobile’s overname maakt het er niet beter op totnogtoe…
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond