Ochtendgloren: Google lacht, Nokia en Samsung huilen

Niet langs af, maar naar de gevangenis; dat dreigt voor de Samsung top. Terwijl bij de concurrenten Nokia en Motorola ook de nodige malheur heerst. Maar de ‘Google-crisis’ op de beurs is gekeerd. En waar is Fons van Westerloo nu? En wie is de volgende werkgever van Rik Rensen?
De Google-resultaten van gisteren beheersen het mondiale internetnieuws. Het minst plichtmatige commentaar van voorzitter Eric Schmidt was nog: hij verwacht veel toename van klikreclame met Google in verticale markten waardoor Google door eventuele economische teruggang niet hard geraakt zal worden.
Het doemdenken over Google’s groeipotentie is afgestraft. Dat gaat, grappig genoeg, ten koste van de koers van het bedrijf ComScore dat klikreclamestagnatie bij Google vaststelde: het aandeel ComScore verloor in de onofficiële handel nabeurs 8 procent van de waarde.
Dinsdag nog had ComScore, voor de tweede keer in korte tijd, geroepen dat het de groei in kliks op zoekreclame met slechts 1,8 procent bedroeg. Google evenwel meldde een groei met 20 procent in de klikreclame en 30 procent meer winst bij 42 procent omzetstijging. Meldden we vannacht een koersexplosie van 18 procent nabeurs, de wijzer bleef uiteindelijk staan bij 17 procent of 525 dollar.
Nokia en spelen
Beleggers waren veel minder blij met een andere grootmacht in ‘onze’ markten: de koers van Nokia in Helsinki daalde met bijna 14 procent tot ruim 18 euro ondanks een groei van de winst met 25 procent en van de omzet met ruim 28 procent in het eerste kwartaal van 2008.
Speculanten hadden nog hogere verwachtingen van de winst en omzetstijging. Het verlies van Nokia’s marktaandeel in mobieltjes van 40 naar 39 procent was een tegenvaller, maar ook de getemperde vooruitzichten voor de gehele markt ofschoon het verwachte groeicijfer nog op 10 procent staat.
Opvallend: analisten verwachten dat Nokia te duchten krijgt van mondiaal stijgende voedsel- en brandstofprijzen waardoor er minder telefoons worden anageschaft. Met name de groeimarkten van Nokia in Azië zullen daaronder gaan lijden, vermoeden analisten. Nokia’s baas Olli-Pekka Kallasvuo zei dat het zo’n vaart niet zal lopen met de invloed van voedselprijzen, met de nu al legendarische opmerking: "De telefoon is een noodzakelijk artikel." Met andere woorden: honger is minder erg. Of een andere variant, in het licht van de Olympiade in Peking: geef het volk een Nokia en spelen.
Samsung-top vervolgd, Motorola benoemingen
Over spelen gesproken: bij concurrent Samsung wordt Lee Kun-hee vervolgd wegens vermeende belastingontduiking en omkoping, plus nog negen andere bazen van het conglomeraat dat met 59 bedrijven goed is voor 15 procent van het nationaal inkomen in Korea. We spreken hier over ’s werelds nummer 1 producent van tv’s en geheugenchips en nummer 2 in mobieltjes.
Geen wonder dat de aanklager zei dat de vervolging een slechte invloed zou kunnen hebben op de Koreaanse economie. Het tiental wordt niet gearresteerd en mag voorlopig de directeurszetels bij Samsung blijven bezetten. Maar naar verwachting komt Samsung snel met eigen maatregelen zoals het vertrek van Lee, al 20 jaar de baas. Twee jaar geleden volgde overigens het seponeren van vergaande klachten over omkoping. Toch deed Samsung aan boetedoening en stortten 600 miljoen euro op rekeningen van goede doelen.
Ook nieuws van de derde mobielmaker in de wereld: nieuwe directeuren bij Motorola: niet minder dan vier topposities zijn opnieuw bezet, maar door interne managers. Motorola stevent af op een splitsing waarbij de haperende productie en verkoop van mobieltjes in een aparte onderneming zal worden geplaatst. Tot dat moment leidt Motorola’s voorzitter Todd DeYoung persoonlijk de telefoondivisie, want Motorola verloor 10 procent marktaandeel.
Microsoft, New York Times en CBS
Microsoft koopt Farecast voor 115 miljoen dollar. Farecast maakt software om prijzen van vliegtickets te vergelijken en werd al ingezet door Microsoft op MSN Travel.
Triest om je eigen ellende te moeten openbaren, maar de cijfers van New York Times Co. viel zwaar tegen: een licht verlies van ruim drie ton, tegen nog 24 miljoen verlies een jaar terug. De omzet daalde met 5 procent tot 750 miljoen dollar. De advertentiedaling met ruim 10 procent was een negatief record.
De overgang van reclame naar het web compenseert niet de daling in print bij Amerikaanse uitgevers. Dus verdere saneringen zullen het gevolg zijn. Overigens viel het bij Media General, een kleinere uitgever en tv-exploitant, wel mee.
Traditionele mediabedrijven zoeken naarstig naar nieuwe mogelijkheden. Zo begon tv-station CBS met burgerbijdragen op CBSeyemobile.com, ingericht om kijkers te laten participeren met bijdragen gestuurd met hun mobieltje. Terwijl het toch armoe troef is met die zogenaamde burgerjournalistiek. De vraag is meer of de gekochte dochter Last.fm in de VS de strijd tegen onder meer MySpace kan winnen in muziekdistributie.
Van Westerloo en Rensen
Over webmuziek gesproken. ANP bericht over de komst van Radionomy.com/. Dat gaat ervan uit dat luisteraars hun ‘eigen radiostation’ willen samenstellen. Dezelfde bron meldt zojuist de opening van een Meldpunt slechte goede doelen, te vinden bij X-Y.
NRC inventariseert de problemen van multicultimedia: te weinig geld en moeilijke marktopbouw. Dezelfde krant beschrijft ‘Me the Media’, een Nederlands boek dat internet als strijdtoneel beschrijft. Mooi: "De massamedia zijn vervangen door een mediamassa…"
Een voorbeeld in De Pers die verhaalt over internet als volksgericht naar aanleiding van de ‘happy slapping’ rechtszaak afgelopen week.
In diezelfde krant schrijft Mark Koster: Fons van Westerloo geen RTL-commisssaris: na zijn vertrek als bestuursvoorzitter zou hij toezichthouder worden, maar is slechts ‘gast’ bij de vergaderingen, zegt RTL.
Een Oude bekende van RTL, erkend jobhoppper in multimedialand Rik Rensen, vindt emplooi bij de Wereldomroep…
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond