Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: kinderpornoblokkade en dommakend Google

Worden we dommer, luier en/of ongeduldiger door het web en door Google in het bijzonder? Niet meer van Usenet, want Amerikaanse providers sluiten het af. En internet weet de bestedingen aan tv-reclame nog geen zware slag toe te brengen.

Nog nieuws over Yahoo? Eigenlijk niet maar Wall Street Journal is, net als CNN in de oorlogen van de VS, onderdeel van de machinerie. Dus publiceert WSJ over de brief die Yahoo stuurde aan het personeel over het gewraakte beloningsplan. Dat zal Yahoo inderdaad inzetten tegen een vijandige overname van het bestuur en van de controle over het bedrijf.

Dus had de krant weer een ‘interview’ met Carl Icahn – alsof de lijn met de miljardair niet 24 uur open staat – die nog eens de vloer aanveegde met dit plan. Hij staat uiteraard achter de rechtszaak tegen invoering ervan. En had een fraaie uitdrukking gereed voor de overname van Yahoo door Microsoft: een ‘marriage made in heaven, even though they kind of hate each other’. (Icahn zelf scheidde na zo’n huwelijk vanwege een overname door zijn secretaresse.)

Kinderporno blokkeren

Een overeenkomst over blokkering van kinderporno door isp’s dringt de openbaar aanklager van de staat New York op aan de grote providers. De telecombedrijven Verizon en Sprint en kabelaar Time Warner hebben ervoor getekend en meer providers zullen volgen.

Dit betekent in één adem de blokkering van de toegang naar tienduizenden Usenet nieuwsgroepen, tegenwoordig bekend als Google Groups. Er zijn na onderzoek 88 ‘newsgroups’ met kinderporno gevonden, dus moeten alle groepen maar worden afgesloten, inclusief de duizenden nuttige technische fora over bijvoorbeeld open source en Microsoft software.

Zo’n kind-en-badwater effect is reden voor Nederlandse providers om terughoudend te zijn. En de angst om een verlengstuk van justitie te worden, een vrees die ook in de VS speelt.

Meer tv-reclame; Viacom op Hulu

Ook in Nederland: internettijd neemt toe en tv-kijken neemt af. Maar heeft dat effect op reclamebestedingen? Nog nauwelijks, mede daar – volgens mij – voor traditionele marketeers het werken met televisie een stuk eenvoudiger en nu nog vaak leuker is dan stoeien met internet.

In de VS blijft het goed gaan met reclame op tv: de voorverkoop van tv-tijd voor het seizoen 2008-2009 is uitstekend geweest. Een analist vermoedt dat hoe moeilijker het wordt om het grote publiek te bereiken, des te meer geld wordt er links en rechts over tv-programma’s verspreid om het bereik bijeen te sprokkelen.

Zat in het vat, maar nu effectief: Viacom tekent met Hulu, de videosite van NBC en news Corp. Dus de episodes van Comedy Central die Viacom verwijderd wilde zien van YouTube komen nu live op Hulu. De rechtszaak van Viacom tegen YouTube komt eraan.

Dom door Google

Verplicht leesvoer voor denkers en ook degenen die dat dreigen niet langer te zijn: Is Google Making Us Stupid?. En dan even niet snel naar de laatste alinea scrollen om het antwoord te lezen: want in dit stuk gaat het om de reis, niet om de bestemming. Juist niet.

Hebben de vluchtigheid van informatievoorziening en het voortdurend voorhanden zijn van benodigde informatie een nadelige invloed op de intellectuele arbeid? Het wordt steeds moeilijker om je te concentreren voor langere tijd en dus om langere stukken te lezen, laat staan boeken van bvladzijde 1 tot 500. Die opwellende ‘luiheid’ of wellicht eerder ‘ongeduld’ ervaren velen. Maar is Google of het web de oorzaak? Leuk detail: Nietzsche merkte al op dat het werken met een typemachine zijn denken en schrijven beïnvloedde.

Doodsoorzaak interactief

Biedt Wired een oplossing? Uw mogelijk doodsoorzaak is niet echt een onderwerp voor Emerce, maar collega Wired vraagt haar lezers om mee te helpen bij optimale visualisatie van dit onderwerp. Het gaat hier meer om de vorm van interactieve samenwerking, te weten het optimaal interactief aanbieden van informatie.

Een soort van journalistiek 2.0 zeg maar. Wired zoekt het in vormgeving en personalisatie: breng in een Google Docs grafiek met de muis je persoonlijke leeftijd, sekse en rookgedrag in en de voorspelling over je doodsverwachtingen schuift mee. Leuk hulpmiddel voor God ook, me dunkt. Wordt die dan lui?

Hypphone

Kortom, je kunt leuke dingen doen met het web. Dat is ook het uitgangspunt van de ict’er die veel aandacht in Trouw krijgt vanwege zijn gedeelde kennis over stamboomonderzoek met onder meer aanbod van ‘genealogie profielen’.

Mooie openingszin in een Volkskrant-artikel: "Voor het computerspel Viking – Battle of Asgard gingen bijlvechters, Noorse mythologie en miljoenen liters bloed in de blender."

Het blijft curieus: publicaties die schrijven dat de iPhone wordt gehypt, maar er zichzelf deelgenoot van maken: na ongeveer alle kranten en webpublicaties die gratis reclame strooien over de telefoon van Apple (koersstijging met 2 procent) wordt in NRC zelfs gesproken over de ‘iHype 2.0′. Zwijg dan gewoon of vertel me eens wat de Nokia’s van deze wereld hiertegenover stellen. Toch?

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Guus van Knippenbergh

Het is niet zo veel is dat Nokia de afgelopen tijd heeft laten zien wat betreft internet op mobiel. Ik denk dat Apple de WAP of "micro site" beleving doorbreekt. De Telecom industrie vond het toe nu toe goed genoeg, en Apple laat zien dat het anders kan. Wat een enthousiast groep consumenten betreft gaat het nu toch nog wat worden met internet op mobiel. Lijkt me wel de extra aandacht waard.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond