Ochtendgloren: mobielgigant in Azië/Afrika

De grootste Afrikaanse mobielaanbieder, MTN, zoekt naar een fusie met Reliance in India. En Afrika doet aan Web 2.0, dat nog wacht op de grote inkomstenstromen. Facebook neemt daar een voorschot op met het geheel openen van zijn platform. In eigen land: TomTom als KNMI-hulpje.
Onbekende namen, maar samen gaan ze wel een mobiele gigant vormen: Reliance en MTN voeren besprekingen om te fuseren. Reliance is de tweede mobiele aanbieder van India met 46 miljoen abonnees en MTN in Zuid-Afrika de grootste in heel Afrika met ruim 68 miljoen abonnees in onder meer Nigeria, Uganda, Botswana en Congo.
Zowel in Zuid-Afrika als in India breidde Vodafone recent uit, met het oog op de snelle toename van mobiele telefonie in Azië en in Afrika. Het wasdom moet vooral van die continenten komen nu de Europese en de Amerikaanse markt goeddeels verzadigd raken. De nieuwe combinatie zou de vierde in de wereld zijn qua abonneeaantal, na China Mobile, Vodafone en China Unicom.
Leuke dingen, weinig inkomsten
Ook in Afrika: gebruik van Twitter en Flickr in de savanne. Een wildjager van de Masai blogt er ook bij nadat hij recent het toetsenbord onder de knie kreeg.
Leuk, maar ‘Web 2.0 fails to produce cash’ schrijft Financial Times. Met de voorspelling van een analist dat er een ‘shake-out’ in de markt zal plaatsvinden de komende twee jaar. De zwakkere web 2.0 broeders zullen het niet redden. Overigens, hoorden we recent niet dat sociale netten dankzij lage kosten winst maken?
Open Facebook
Ze bouwen gewoon door: Facebook wordt open source, dat wil zeggen dat haar platform om applicaties op aan te sluiten open wordt. Derden kunnen die dan naar believen gebruiken. Applicaties die ze voor Facebook schrijven kunnen ook voor andere platforms worden gebruikt. Voor het Britse sociale net Bebo was dat al mogelijk, dankzij een overeenkomst met Facebook.
Daarmee gaat Facebook voluit de concurrentie aan met het Open Social initiatief van Google, MySpace en Yahoo. Ook Hyves sloot zich hierbij aan, hier de technische details van Hyves.
iPhone Earth
Opening van platforms leidt tot mooie vernieuwingen. Iets nieuws gemaakt met het SDK voor ontwikkelaars op het iPhone platform, visueel: iPhone Earth: een 3D ‘earth’ applicatie van een klein bedrijf genaamd Earthscape.
Ook mobiele innovatie maar technisch ingewikkeld: de vinding van Omnivision die onder de streep leidt tot veel beter mobiel camerabeeld. De chipmaker, marktleider in levering voor mobiele telefoons, verbetert de sensor daarmee van het huidige maximum van 3 megapixel gaat naar een maximum van 8 megapixel. Eind 2009 op de markt in de duurdere telefoons.
Nieuwe browseroorlog
Dichterbij: de mogelijkheden van Firefox 3.0 die in juni officieel wordt gelanceerd. Microsoft volgt met Internet Explorer 8 eind 2008. Firefox maakt met 170 miljoen gebruikers en 18 procent marktaandeel zijn opwachting in een nieuwe browserslag die volgens maker Mozilla belangrijker wordt dan de vorige ‘oorlogen’. Immers, applicaties zoals tekstverwerking verschuiven van de pc naar het web en dus worden de opties en gebruiksvriendelijkheid van browsers belangrijker.
Overigens mengt ook Apple zich opdringerig in deze markt met Safari. Apple probeert deze browser op slinkse wijze ook op Windows-pc’s te importeren met het downloaden van iTunes. Die zo sympathiek overkomende Steve Jobs is nooit een haar beter geweest dan Bill Gates: ze gaan, logischerwijs, voor hun eigen bedrijf.
TomTom voor weersvoorspelling
Ook innovatie in eigen land: TomTom helpt het KNMI om weersvoorspellingen te maken. Veranderingen in de atmosfeer veroorzaken lichte afwijkingen van de GPS-navigatie. En die kun je registreren met de TomTom. Je moet er maar op komen. Hoezo zesjescultuur in Nederland?
Eenvoudiger maar ook nieuw: Telegraaf regionaal nieuws per e-mail. Bronnen: gemeenten, politie en huis-aan-huisbladen. Flitsend of het gezapige gezag van de lokale opiniemakers?
Wel pit, in Trouw: betogers verzamelen via Hyves, in dit geval om te protesteren tegen het binden van levende dolfijnen achter auto’s in China. Olympische sport?
In het AD Korea mijdt Google. Kletskop in De Pers: Veronica wordt een beetje meer VPRO.
En na Elvis ook Hazes: nog onder ons…
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond