Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: verlaging in mobiel; ING en sekssites

Neelie Kroes en Viviane Reding pakken nu ook de nationale onderlinge verrekening van mobiele diensten aan. Reclamegigant Publicis heeft haar ‘digitale platform’ paraat terwijl concurrent WPP teleurstelt met cijfers. En ING schrapt de samenwerking met sekswebsites.

Van een assertief gebrek kun je Yahoo moeilijk beschuldigen. Na alle uitingen omtrent de overnamepoging door Microsoft volgt er nog een brief aan Yahoo-aandeelhouders van president-commissaris Roy Bostock en bestuursvoorzitter Jerry Yang. Het is de opmaat naar de aandeelhoudersvergadering van 1 augustus waarin een voorstel komt om het bestuur de zak te geven.

Yahoo verklaart het mislopen van de jongste onderhandelingen met Microsoft over een deelneming en zoekovereenkomst: het zou Yahoo met handen en voeten gebonden hebben. Microsoft wilde niet enkel voor 8 miljard dollar Yahoo-aandelen kopen (circa 20 procent van het bedrijf) en voor 1 miljard de zoekdienst van Yahoo overnemen, maar ook een vetorecht kopen voor alle eventuele overnames van Yahoo.

Het bestuur zegt tot het uiterste te zijn gegaan om er voor Yahoo het beste uit te halen, maar tevergeefs. De ‘opwindende’ overeenkomst met Google is vrijblijvender en veel gunstiger voor Yahoo volgens het bestuur, in het licht van het doel om Yahoo.com het ‘startpunt voor de meeste internetters’ te maken. Voor adverteerders wordt Yahoo dan een ‘must buy’.

Bij het klikken op reclame bij Yahoo zoekresultaten zal Google geld innen en een percentage aan Yahoo geven. Of dit percentage nu veel hoger is dan gebruikelijk bij Google AdSense vernemen we niet. Zoals gezegd verdiende Google dit in één nacht terug met een enorme koersstijging.

De conclusie van Yang cs. luidt dat het huidige bestuur veel beter is dan het voorstel van Carl Icahn. Hem wordt een ‘smalle agenda’ verweten. De overname door Microsoft is van de baan en het bestuur heeft, conform Icahn’s wens, een overeenkomst met Google gesloten die samenwerking met alsnog Microsoft of anderen niet uitsluit.

Verdere verlaging mobiele tarieven

Volgens Herald Tribune komen de dames Viviane Reding en Neelie Kroes, commissarissen van telecom en mededinging, vandaag met een voorstel tot verdere verlaging van tarieven voor mobiel.

Het gaat om de verlaging van nationale tarieven die de mobiele aanbieders bij elkaar in rekening brengen voor het overdragen van gesprekken. Op een totaal bedrag van 5,8 miljard dollar voor deze verrekening in de EU zou zo’n 2 miljard euro bespaard kunnen gaan worden. Het gaat behalve om roaming voor het bellen ook om de verrekening voor sms en andere mobiele data.

Publicis met digitaal antwoord

Het nieuwe ‘digitale reclameplatform’ van Publicis heet Vivaki en is opgetrokken uit bestanddelen van de dochters Digitas, Starcom MediaVest, Denuo en Zenith Optimedia die gewoon zelfstandig blijven en van VivaKi gebruik gaan maken.

Volgens Publicis-baas Maurice gaat het met VivaKi veel meer om intensieve samenwerking met adverteerders dan voorheen. Gezamenlijk moeten strategieën worden bedacht voor digitale marketing. Volgens Publicis is hiervoor nu de juiste combinatie van systemen en talent gevormd met onder meer een ‘Nerve Center’ voor de uitvoering van nieuwe complexe marketingoperaties. Volgens Levy sluit Publicis nu goed aan op de ‘revolutie’ in digitale media teweegbrachten. Zo is er de dienst ‘Audience on Demand’ waarmee de Publicis-dochters de optimale reclameinzet op de diensten van Google, Yahoo, Microsoft en AOL zeggen te kunnen bereiken. Publicis had al een overeenkomst met Google.

Reclameomzet WPP valt tegen

Concurrent WPP is veel kritischer ten opzichte van Google cs. die ze als concurrent ziet. Er kwamen gisteren cijfers van WPP, de tweede grootste marketinggroep bekend van onder meer Ogilvy en Hill & Knowlton, had een minder dan verwachte autonome groei in de eerste helft van 2008: 4,5 procent. Dat was vooral te wijten aan West-Europa volgens WPP. Het advertentieklimaat is hier niet goed.

De koers van WPP in Londen verloor weer ruim 4 procent wat het verlies aan waarde dit jaar al op 23 procent bracht. Volgens de bekende WPP-baas Martin Sorrell is de strategie goed met (37!) overnames in nieuwe markten zoals Azië, Zuid-Amerika en Oost-Europa en voor internetmarketing. Economisch herstel verwacht WPP pas in 2010 wanneer ook een WK voetbal en Olympische Winterspelen de reclamemarkt zullen stimuleren.

Auto als hotspot

De internetauto van Chrysler wordt vandaag aangekondigd. In de meeste nieuwe modellen van Chrysler, Dodge and Jeep zal in 2009 het bestaande Uconnect-systeem een breedband verbinding met internet bieden. Dat loopt via Autonet Mobile dat wifi uitrolt en daar nog lang niet mee klaar is voor de hele VS.

Voor een bedrag ineens van 500 dollar voor de router en inbouw en van 29 dollar per maand kunnen de chauffeurs en passagiers dan voortaan e-mail checken en spelletjes online spelen. Er komen ook 30 GB harde schijf, satelliet-tv en -radio, een standaard iPod bediening op het stuur en een navigatiesysteem met spraakherkenning. Ook Ford heeft overigens zoiets aangekondigd met zijn digitale systeem ‘Sync’ ontwikkeld met Microsoft.

Positief nieuws-wet

Overheids-ICT een rommeltje Volgens de Rekenkamer: "Het is onduidelijk hoeveel geld, mensen en tijd de overheid in belangrijke ICT-projecten steekt. Betrouwbare informatie hierover ontbreekt of is onvolledig. Het financieel beheer van de projecten is „niet ordelijk en controleerbaar".

Overheden en anderen die XP nog willen kopen zullen dat voortaan in de naar verwachting opkomende zwarte handel moeten doen, want Microsoft stopt echt met XP. Ondersteuning blijft er tot april 2014.

Ga je bij homo’s eten, vergeet dan de ketchup niet mee te nemen: een oproep tot boycot van Heinz vanwege het staken van een spotje met zoenende mannen na klachten van 200 kijkers (die de afstandsbediening kwijt waren).

En met dieren mag ook al niet meer. Hirsch Ballin geeft opdracht aan de inspectiedienst om online te gaan speuren naar geitenneukers. En veel verder dan geiten gaat de oranje bank: ING weert pornosites uit het klantenbestand.

Nieuwe Revu wordt Revu in een poging de neergang tot staan te brengen: een restyling en meer richting een ‘feelgood-magazine’. Dat vinden adverteerders fijner dan die kritische toon.

En het is beter voor de gezondheid ook. Tip voor het kabinet-Balkenende: het Roemeense parlement besloot dat de journaals voortaan evenveel positieve als negatieve berichten moeten bevatten. ‘Slechte tijdingen tasten de gezondheid aan.’ Van de mensen of van de regering?

Onze regering heeft een nóg beter idee: meer rechts nieuws stimuleren. En CDA en PvdA pleiten voor meer reclamemogelijkheden voor RTL en SBS.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond