Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: Yahoo in OpenSocial stichting

Nu Yahoo officieel de OpenSocial standaard omarmt, komt er ook een ook een OpenSocial Foundation. En een Nederlander scoort in Sjanghai met een videosite.

Over Yahoo’s toetreding tot het OpenSocial netwerk van Google liep twee weken terug al een gerucht. Nu is de toetreding officieel. Google, Yahoo en MySpace kondigen direct een OpenSocial Foundation aan. De stichting moet de ontwikkeling van standaarden voor applicaties op sociale netten onafhankelijk gaan bewaken, coördineren en propageren.

Facebook gaat nog een eigen weg, want heeft met reeds 20.000 applicaties van derden op haar platform een voorsprong. Hyves koos al voor OpenSocial (videootje uit San Francisco).

Dalende cijfers sociale netten

Wat doet Microsoft hieraan? Microsoft kondigt aan dat vijf grote sociale netten – Facebook, Bebo, Hi5, Tagged en LinkedIn de mogelijkheid hebben voor abonnees om de adreslijsten van Microsoft Live (MSN Messenger) te importeren en om anderen uit te nodigen via dit programma te gaan chatten.

International Herald Tribune vraagt zich af hoe sociale netten denken geld te verdienen. Interessante cijfers: het aantal Amerikaanse bezoekers van MySpace daalde van 72 miljoen in oktober tot 68 miljoen in februari. De gemiddelde maandelijkse verblijfstijd van bezoekers op Facebook daalde van 3 uur en 15 minuten tot 2 uur en 40 minuten.

Dat zijn nog forse aantallen, maar de manieren om die te gelde te maken zijn nog niet uitgevonden. Reclame alleen werkt niet. Reclameopbrengsten vallen tegen, ook op Myspace, zo gaf Googlebaas Sergey Brin eerder al toe.

Google’s koersdaling

Brin zelf incasseert ook een tegenslag al zal hem die worst zijn. Ondertussen blijft de koers van Google flink dalen: van ruim 747 dollar in november 2007 tot iets meer dan 450 dollar afgelopen nacht. Betekent voor de oprichters Sergey Brin (28,6 miljoen aandelen) en Larry Page (29,1 miljoen) een verlies voor ieder van 8,5 miljard dollar. Eric Schmidt (9,5 miljoen aandelen) verloor virtueel 3 miljard.

Het trio incasseert een jaarsalaris van 1 dollar. Schmidt ontving in 2007 nog wel een vergoeding van 340.000 dollar voor zijn beveiliging. Brin en Page, zo bericht Wall Street Journal, meldden over 2007 trouwens nog een bonus van 1.723 dollar.

Nederlander in Sjanghai

Aan die miljarden komt Tudou.com.

Deze ‘Chinese Youtube’ heeft zo’n 53 miljoen dollar aan kapitaal opgehaald volgens een Chinees bericht van Sinocast, wat het totaal op 81 miljoen brengt.

$19 miljard mislukking?

Ondertussen gaat het wellicht mis met de financiering van Clear Channel. De grootste Amerikaanse radioexploitant zou voor 19 miljard dollar in handen komen van private equity. Maar de investeerders en banken die meedoen krijgen slappe knieën.

De koers van Clear Channel daalde wederom met 5,5 procent vannacht, tot 32,56 dollar. Dat is ruim beneden de koers van het bod van 39,20 dollar. Beleggers hebben er dus ook gene vertrouwen meer in.

Reclameopbrengsten stagneren

Deze zaak tekent ook de grote onzekerheid die er in de economie in het algemeen en in de mediamarkt in het bijzonder heerst. Er is pessimisme over reclameopbrengsten, vooral in de Verenigde Staten. Olympische spelen en presidentsverkiezingen in het vooruitzicht veranderen daar weinig aan.

De cijfers over reclame in 2007 in de VS kwamen gisteren vrij. De opbrengst van 149 miljard betekende een stijging met slechts 0,2 procent ten opzichte van 2006. In het vierde kwartaal noteerde TNS zelfs een daling, met 0,1 procent.

Bannerreclame op internet groeide in 2007 met bijna 16 procent tot 11,3 miljard dollar. Dat is 7,3 procent van de totale reclamekoek. Google etc. is niet meegeteld. Ook tijdschriften, outdoor en kabel-tv groeien, de tv-netten noteren een daling net als de kranten

Hostingcensuur Wilders

Berichtten we gisteren over de buitenlandse aandacht voor Fitnathemovie.com, er komen ook commentaren op, zoals op Mediapost die zegt dat wederom een hostingbedrijf censuur toepast. Ze ziet een tendens. Immers twee weken terug besloot GoDaddy om eigenhandig RateMycop offline te halen.

Twee uur geleden publiceerde Wall Street Journal een uitgebreid opinieartikel over de webfilm (betaalde toegang), en Christian Science Monitor beschouwt Fitnaatje als ‘the biggest show never seen’ die de wereld ooit trof.

Digitale buitenreclame

Ook Trouw bericht over censuur, maar Cubaanse weblogcensuur. Die treft de 32-jarige Yoani Sanchez treft met het populairste weblog Generation Y. Ze durfde te schrijven: "Ik wil niet iemand die ons ‘leidt’, maar iemand die ons ‘dient’."

NRC verhaalt uitgebreid over digitale buitenreclame met als voorbeeld een project in de Metro van Londen voor 2.000 schermen en 31.000 borden. Boeiende noviteit: ‘floorcasting’ met interactieve beelden op de vloer of langs de muur die reageren op passanten. Is dat inventievere buitenreclame dan een vrachtwagen langs de A2 hangen?

De Pers schrijft over uitbesteding in Afrika onder meer door boekhoudkantoor BudgetBoekers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond