Deel dit artikel
-

Ogone: Ook rol voor betaalproviders bij Ideal

De komst van de betaalstandaard Ideal zal er niet voor zorgen dat webwinkels voorbijgaan aan de payment service providers en direct zaken doen met de banken. Banken zijn “als de dood” dat ze de service die betaalproviders nu leveren straks zelf moeten aanbieden. Dit zegt Hans Bouman, country-manager van payment service provider Ogone.

Tijdens het eNederland Congres kwam aan het licht dat webwinkels kostenbesparing verwachten te behalen met de nieuwe betaalstandaard Ideal, die door ING, ABN Amro en Rabobank medio volgend jaar wordt geïntroduceerd. Webwinkels huren nu nog een betaalprovider (payment service provider) in die het hele betalingsverkeer afhandelt. Het voordeel is dat ze zelf bevrijd zijn van de rompslomp rond betalingen, het nadeel is dat een tussenpersoon voor hen de kosten van het betalingsverkeer verhoogt.

De komst van betaalstandaard Ideal zal dit veranderen, is de verwachting van Thuiswinkel.org. “Het moet nu ook zonder payment service provider kunnen”, stelde Lennert de Rijk namens de brancheorganisatie van thuiswinkeliers (waaronder webwinkels). Zijn organisatie voert nu druk uit op de banken om de tarieven die webwinkels moeten betalen voor het betalingsverkeer omlaag te brengen. De belangrijkste stap hierbij is het omzeilen van de tussenpersoon, de payment service provider.

“We zijn heel blij met de komst van de nieuwe betaalstandaard”, reageert Hans Bouman van payment service provider Ogone, dat in vijftien Europese landen zo’n vierduizend klanten heeft. “Het zal een hele mooi impuls betekenen voor e-commerce.” Dat Ideal de positie van zijn bedrijf onder druk zet klopt niet, volgens Bouman. “Banken kunnen nooit de hele markt bedienen. Er wordt nu wel gezegd dat microbetalingen mogelijk onderdeel worden van Ideal, maar ik zie mensen nog niet voor iedere euro het programma voor internetbankieren opstarten. Rabobank heeft niet voor niets naast RaboDirect ook Minitix gelanceerd. Het is een andere markt.”

Bouman: “Als banken slim zijn dan benutten ze payment service providers juist voor Ideal. Banken weten dat ze niet in staat zijn om die service te bieden die payment service providers leveren. Ze zijn als de dood dat ze die rol krijgen toebedeeld.”

Volgens Bouman onderschatten webwinkels die zonder payment service provider willen werken de hoeveelheid werk die ze zich daarmee op de hals halen. “Je begint met Ideal versie 1, maar wat gebeurt er als versie 1.1 verschijnt?” Webwinkels zullen op kosten stuiten die verbonden zijn aan technische aanpassingen cq upgrades van de betaalmethode, betoogt Bouman.

En dan zijn er de andere betaalmethoden die veel webwinkels ook willen aanbieden, zoals creditcardbetalingen. “Mensen kiezen toch regelmatig voor betalen via een creditcard om grote bedragen te kunnen voldoen, en deze vervolgens in periodes af te lossen. Maar al zouden webwinkels hiervoor ook de payment service providers willen omzeilen dan is dat niet mogelijk. Creditcardmaatschappijen hebben ervoor gekozen om de afhandeling van het betalingsverkeer niet op zich te nemen. Zij werken alleen met payment service providers.”

(Twee andere grote betaalproviders – Bibit en TripleDeal – waren vrijdag niet bereikbaar voor een toelichting)

Deel dit bericht

3 Reacties

Frank Versteeg

Ik heb zelf een webwinkel in electronicaproducten naast mijn fysieke winkel. Inmiddels is mijn online omzet ongeveer even hoog als de omzet in mijn winkel. Naast de acceptgiro biedt ik ook rembours en creditcardbetalingen. Gezien mijn technische achtergrond doe ik het onderhoud aan mijn website zelf. Ik moet dan ook zeggen dat de doorbraak van ideal voor mij zou betekenen dat ik geen behoefte meer heb aan een PSP. Acceptgiro en rembours verwerk ik immers als ofline betaling al zelf. Van enige toegevoegde waarde bij bijv. fraude van creditcards door consumenten heb ik bij PSP´s nooit iets gemerkt en rechtvaardigen niet hun tariefstelling. Ook bij vragen of storingen door foute releases aanvaarden geven ze vaak niet thuis of slechte responstijd. Daarom zal ik bij de doorbraak van ideal afscheid nemen van de creditcard en PSP als dat mogelijk is. Maar de situatie is voor iedere webwinkel verschillend. PSP´s zullen voorlopig nog voor een deel in de behoefte van de markt kunnen voorzien, maar in de toekomt meer hun toegevoegde waarde moeten bewijzen.

Bart Wolters

Voor de gemeente Arnhem zijn we bezig een transactiekanaal in te richten. Uit het oogpunt van bedrijfvoering is er een grote behoefte aan harde betaalmethoden. Dat wil zeggen, u gaat pas na betaling naar de volgende ronde. Maar ook is het denkbaar te gaan werken met digitale acceptgiro's bij bedragen die niet vooraf bepaalbaar zijn en het werken met betalingen via umts handterminals, bijvoorbeeld op de markt of bij beurzen. Ideal zal hier de grote doorbraak in bieden. Het bieden van een dergelijke dienst is een kans voor een serviceprovider. En alle digitale portomoneetjes hebben gemeenschappelijke kenmerken, nl. omslachtig, versnipperd en relatief duur.

Hohan valdemars

Voor de PSP maakt ideal niets uit, misschien dat enkele kleinere klanten die alleen in Nederland opereren zullen besluiten geen andere betaalmethoden meer te ondersteunen, deze zullen de kosten van de PSP te hoog vinden. Alle PSPs van betekenis zullen deze betaalmethoden als een van de xxx betaalmethoden in hun lijst opnemen. Uiteindelijk is de toegevoegde waarde van een PSP toch dat je zelf niet met de IT kant bezig hoeft te houden en relatief eenvoudig een hele set van betaalmethoden in je webwinkel kan ondersteunen.Voor alle 'internationale' klanten (lees grote multinationals) zal dit uitsluitend marketingwaarde hebben voor de PSP: ja je kunt bij ons ook met 'ideal' betalen, een van de x nederlandse betaalmethoden. Het zijn juist dit soort klanten waar de PSPs geld aan verdienen, bovendien kan men in nederland al redelijk makkelijk naar interpay aansluiten (visa/mastercard) uit de reacties hierboven lees ik dat ideal nu toch naast de bankoverschrijving , onder rembours geplaats wordt, maar conctreet betekent dit wel dat de webwinkelier drie verschillende betaalmethoden mat alle bijbehorende problemen moet ondersteunen om in nederland een stukje van de markt te bereiken. Uiteindelijk is het de consument die bepaalt hoe die wil betalen, waarbij een creditcard vanwege de hoge bescherming van de klant erg aantrekkelijk blijft. De PSP lacht in alle gevallen 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond