Deel dit artikel
-

Olympisch record NOS online

Met 2,7 miljoen bezoekers aan de Olympische site en 20 miljoen live streams en ruim 7 miljoen opgevraagde clips vestigde de NOS een absoluut record voor video over het Nederlandse internet, nog versterkt door de pieken op 21 augustus. Ook mobiel kwam van de grond.

Dat bleek uit de woorden van Roeland Stekelenburg, Hoofd Nieuwe Media van de NOS, tijdens het Immovator Zomercafé op het Mediapark in Hilversum dinsdagmiddag. Stekelenburg bracht de bevindingen over de Olympische site van de NOS.

De cijfers voor het vaste web over twee weken:

  • 2,7 miljoen unieke bezoekers
  • 60 miljoen pageviews
  • 20 miljoen opgevraagde livestreams
  • 7,4 miljoen video-on-demand clips
  • kijktijd: tussen de 15 en 20 minuten

 

Topdag: 21 augustus

  • 518.000 unieke bezoekers
  • 5,4 miljoen pageviews
  • 2 miljoen opgevraagde livestreams
  • 100.000 gelijktijdige streams
  • 650.000 clips
  • Piek: 76 Gbit/sec

 

Stekelenburg: "Dit is heel veel. Tevoren hadden we geen concrete targets. Wel dachten we dat het groot kon worden daar de Spelen grotendeels overdag tijdens het werk werden uitgezonden, maar dit hadden we niet verwacht."

Voorspellen was moeilijk: "Iedereen vraagt om een: hoeveel gelijktijdige kijkers zullen we moeten bedienen? Voor welke bandbreedte kunnen we dan gaan? Dat is sterk afhankelijk van de prestaties. Komt het voetbalteam ver? Hoe doen de vrouwen hockeyers het? De goede en slechte dagen van de sporters kun je niet inschatten."

Discussie met providers

De 100.000 gelijktijdige kijkers op 21 augustus met het goud van de waterpolovrouwen en de halve finale van de mannen hockeyers zijn eerder bekendgemaakt. "We hadden een prognose gemaakt van maximaal 100.000 gelijktijdige kijkers. Het is stom toeval dat we daar precies geëindigd zijn. Die middag hebben we snel moeten schakelen met aanpassingen. Voor bepaalde providers zijn we op lagere bandbreedtes overgeschakeld om de zaak draaiende te houden. De hoge bandbreedtes hebben we de nek omgedraaid om zo veel mogelijk lucht te creëren."

Het Olympisch succes werpt opnieuw de vraag op tot hoever providers moeten investeren. Die principiële discussie wil Stekelenburg voortzetten met de providers. Zijn standpunt: "Wij bieden content aan die de klanten van de providers graag willen bekijken, terwijl ze gewoon betalen. Dan kan de provider toch niet zeggen dat ze dat niet kunnen bieden. Ik denk dat deze discussie de komende jaren sterk zal spelen omdat we nu weer tegen de grenzen opgelopen zijn van wat er kan."

‘Meer reclame mogelijk’

Volgens een woordvoerder van de Ster in de zaal zou er zo’n 300.000 euro zijn verdiend met reclame op de OS-site van de NOS. Volgens een grove rekensom zou 60 procent daarvan uit display reclame (banners) zijn gekomen en zo’n 40 procent uit reclame bij de video. De cijfers steken gunstig af bij de Amerikaanse cijfers.

Stekelenburg was van de drie ton "…niet onder de indruk. Ik heb het gevoel – dat ik niet kan hardmaken – dat de Ster meer inspanningen verricht voor televisiereclame dan voor online reclame. Volgens mij is er voor dit soort succesvolle sites meer geld uit de markt te halen."

De vraag naar de kosten van de operatie kon Stekelenburg niet beantwoorden: "Dit is een heel mooi crossmediaal project geweest. De vele overuren van mijn mensen zijn nog wel te berekenen, maar niet het geheel voor deze online operatie. De distributie en hosting worden betaald uit de gezamenlijkheid." Dit betekent, in principe, dat de andere omroepen meebetalen aan dit succes.

De kostbare HD-video was op pc’s met tenminste 20mb/s verbindingen goed te volgen. Het zat ‘ver weggestopt’ in de site daar het vooral als test werd aangeboden. Er is door maximaal 40 mensen tegelijk naar gekeken. Ook is er daarnaast een videostroom van 1,5Mb/s uitgezonden vanaf halverwege de Spelen. "Zeg maar tussen internet en Digitenne kwaliteit. Die was snel heel populair. Dat is dan vrijwel echt televisie kijken via internet", aldus Stekelenburg.

Mobiel

De cijfers:

  • 30.000 downloads (totaal 90)
  • 23.000 unieke bezoekers
  • 135.000 bezoeken (6 p.p)
  • ruim 1 miljoen pageviews
  • teletekst meest populair
  • 8500 video gebruikers
  • 21.000 live video streams
  • 9.200 video-on-demand clips
  • 5.600 keer Radio Olympia

 

Naar mobiele video keek per keer de helft korter dan drie minuten, de helft langer dan drie minuten. Stekelenburg: "Ik ben zeer aangenaam verrast door deze cijfers. Het verhoudt zich niet tot het vaste internet, maar je ziet precies gebeuren wat je vijf jaar geleden zag met video over vaste verbindingen. Met een snelle verbinding en handigheid met applicaties kon je video goed bekijken. Zo werkt het ook met de telefoon. Heb je umts met de goede telefoon en ben je een beetje handig dan kun je kijken."

Een voorbeeld van de consumptie: "We zagen op een zaterdag dat tijdens de voetbalwedstrijd Nederland-Argentinië de 100 meter hardlopen voor mannen begon. Toen zag je ineens 500, 600 mensen op mobiel op kanaal 10 komen voor de voetbalwedstrijd omdat ze op Nederland 1 voor tv werden weg geschakeld naar atletiek. Dus ze pakken zittend voor de tv de telefoon om mobiel verder te kijken."

De komende maand wordt intensief kwalitatief onderzoek gedaan naar de mobiele consumptie. In september komen de resultaten openbaar beschikbaar. De NOS hoopt ook te weten te komen of er mobiele providers waren die de distributie ‘afknepen’. Stekenburg ving daar geluiden over op.

Hier speelt ongeveer dezelfde discussie als met vast internet: "Wij zijn een publieke omroep en voorstander van open mobiel internet. Dus stapten we uit de besloten omgevingen waar de mobiele providers aan willen verdienen. Het is trouwens ook voor hen een goede promotie. Wij adviseren bij de installatie van de NOS-applicatie steeds om een flatfee dataabonnement te nemen. Een betere marketing kunnen de mobiele providers zich niet wensen."

Deel dit bericht

6 Reacties

Joris Alblas

Echt een supercool, en gewaagd initiatief van de publieke omroep, eindelijk wordt het geld van de burger zinvol besteedt, en heeft men gelukkig bij de NOS begrepen waar het in de toekomst om draait in deze wereld: INTERNET!!! Volgende keer nog een keer doen zou ik zeggen, en vooral voorop blijven lopen ten opzichte van de commerciele omroepen, dat lijkt mij een goede zet. Hier leert men van en geeft goed weer wat tegenwoordig allemaal mogelijk is. TOP!!

chris

Niet alleen een top voor de NOS, maar ook voor Nederland.  Per hoofd van de bevolking werd in Nederland 10x meer naar de Olympische Spelen gekeken dan in de USA. Nederland loopt mijlenver vooruit op de VS met online video.  http://www.streamingmediaeurope.net/2008/08/21/huge-numbers-for-olympics-streams-in-the-netherlands  Redactie, pak dit eens op!  

wvdburgt

Ik zie dit soort dingen graag. Hier mag van mij wel een hoop geld ingestopt worden. Internet is goede concurrentie voor de TV. Ik moet zeggen dat ik ook zeer tevreden ben over de applicatie die gebruikt is. Graag meer van dit soort innovaties.

Abe

Erg leuk project maar hier wordt ik nogal boos om: De vraag naar de kosten van de operatie kon Stekelenburg niet beantwoorden: "Dit is een heel mooi crossmediaal project geweest. De vele overuren van mijn mensen zijn nog wel te berekenen, maar niet het geheel voor deze online operatie. De distributie en hosting worden betaald uit de gezamenlijkheid."  Wat een schande dat deze gast doodleuk vertelt dat hij niet weet hoeveel gemeenschapsgeld hij heeft uitgegeven aan dit "experiment". Wat mij betreft weer een goed argument om dit soort speeltuinen op te heffen en de innovaties te laten doen door mensen die geld proberen te verdienen en niet denken "oh het komt uit 'de gezamenlijkheid'' dus we het maakt niet uit wat het kost.

omehenk

Je vergeet de toch wel belangrijke regel erna: "Dit betekent, in principe, dat de andere omroepen meebetalen aan dit succes." Het is niet zo dat er extra belastinggeld naar de omroepen is gegaan voor dit project, enkel dat de verdeling van het geld binnen de omroepen wat anders is.Bovendien profiteren alle omroepen van de investeringen in dit project en de ervaringen die ermee opgedaan zijn.

Pascal Jaminon

Mooie statistieken. 76Gbit/sec is echt ontzettend veel en heel gaaf. Jammer dat nergens bekend is gemaakt hoeveel dataverkeer dit nu gekost heeft. De kwaliteit van de streams was echt heel goed, vooral de HD stream was echt super.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond