Deel dit artikel
-

Omzet Facebook in 2010: 1,9 miljard dollar

Emarketer schat dat profielensite Facebook over heel 2010 een omzet boekte van 1,86 miljard dollar. Het onderzoeksbureau schat dat de omzet dit jaar ruim verdubbelt tot over de 4 miljard dollar.

De wereldwijde profielensite zag de omzet van 2009 op 2010 met 86 procent stijgen tot net onder de 2 miljard dollar. De nettowinst zal rond de 500 miljoen dollar liggen, aangezien het nettoresultaat in negen maanden tijd 355 miljoen dollar bedroeg.

Niet de omzet an sich verbaast Emarketer, maar de herkomst ervan wel. Niet de grote adverteerders als P&G, Coca Cola en PepsiCo zijn verantwoordelijk voor de bulk van de omzet. Zij dragen voor ‘slechts’ 40 procent bij aan het omzettotaal. Het zijn de kleinere bedrijven die voor de andere 60 procent, of 1,1 miljard dollar, van de omzet zorgen.

Het bedrijfsleven is in de afgelopen bekend geworden met het self service-aspect van Google AdWords. Adverteerders zijn daar bij Facebooks reclamedienste dan ook geen hindernissen in.

Facebook opent naar verluidt volgende maand een kantoor in Nederland om grotere adverteerders te kunnen bedienen.

Emarketer schat dat de omzet van Facebook dit jaar verdubbelt tot 4,1 miljard dollar. Het merendeel van die reclame-inkomsten komt uit Amerika. In 2012 zullen buitenlandse adverteerders de overhand krijgen wat hun bijdrage aan de Facebook-omzet betreft, zo klinkt de verwachting:

Begin 2011 werd bekend dat zakenbank Goldman Sachs 450 miljoen dollar investeert in Facebook. Daarnaast houdt het voor buitenlandse klanten een financieringsronde waarin het hoopt 1,5 miljard dollar op te halen. De markt gaat ervan uit dat Facebook in de eerste helft van 2012 zijn financiële cijfers openbaar zal maken, wat de opmaat tot een beursgang betekent.

Facebook heeft 2.000 man in dienst, van wie een kwart programmeur is. 

Deel dit bericht

1 Reacties

Mark Nuyens

haha,, ik weet lekker het geheim van het succes van Facebook. 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond