Deel dit artikel
-

Omzet Home24: 93 miljoen euro

De Europese online meubelhandel groeit fors, maar is nog klein. De internationale speler Home24 zag zijn omzet in vijf landen bijna verdubbelen tot 93 miljoen euro.

Het bedrijf uit de stal van Rocket Internet, financieel gestut door Kinnevik, zag de omzet van 52 miljoen in 2012 met 79 procent toenemen tot 93 miljoen euro in 2013. Dat blijkt uit de financiële cijfers die de Zweedse investeerder publiceert (PDF).

Dat zijn dikke dubbelcijferige groeicijfers op een online markt die in Nederland en de ons omringende landen nog klein is. Home24 zelf gaat nogal creatief om met zijn financiële marktberichten. Het bedrijf zelf zegt (PDF) namelijk dat het een omzet van meer dan honderd miljoen euro noteerde.

Naast de Duitsers is het Zweedse IKEA een andere partij die zich internationaal steeds duidelijker op het digitale front manifesteert.

Home24 is actief in Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Frankrijk. Onder de naam Mobly wordt Brazilië bedient, wat te boek staat als een erg gefragmenteerde maar sterk opkomende markt.

De meubelwinkel verdubbelde afgelopen jaar zijn assortiment en zag daardoor ook de gemiddelde waarde van de winkelmandjes stijgen. Met hoeveel houden de partijen voor zich.

Kinnevik stak inmiddels negentig miljoen euro in de online meubelwinkel en verwierf daarmee 33 procent van de aandelen. Kinnevik werkt nauw samen met Rocket Internet sinds laatstgenoemde diens Zalando beetje bij beetje overdroeg aan de Zweden. Zij hebben nu 36 procent van de aandelen in handen en waarderen de modewinkel op 3,9 miljard euro.

Foto: freshfinds (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Arne

Mooie omzet, maar nog steeds geen winst? Of lees ik die PDF niet goed?

Erwin Boogert

Dat klopt, Arne, over de resultaten doen ze geen uitspraken. Dat is voor hen in deze fase ook niet zo belangrijk. Althans, als je de werkwijze van ‘zusterbedrijf’ Zalando bekijkt.

Arne

Aha. Keihard marktaandeel kopen dus. En pas over een paar jaar een beetje winst maken.

Erwin Boogert

Bij gebrek aan betere informatie nog maar een keer de vergelijking met Zalando. Die zijn in 2008 van start gegaan en draaien in 2013 (pas?) break-even op de Duitstalige markt. In alle andere landen hebben ze dat punt nog niet eens bereikt. Kort en goed: de investeerders (die zowel in Zalando als Home24 zitten) met diepe zakken geven de onderneming ruim de tijd om een plan uit te voeren.

Martijn Dirkx

doet me weer denken aan deze gelekte e-mail van Samwer, uit 2011:
http://techcrunch.com/2011/12/22/in-confidential-email-samwer-describes-online-furniture-strategy-as-a-blitzkrieg/

“I am the most aggressive guy on internet on the planet. I will die to win and i expect the same from you!”

Erwin Boogert

Goed geheugen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond