Deel dit artikel
-

Omzetdaling voor afgeslankt Virtual Affairs

Virtual Affairs, dat in 2001 bijna alle buitenlandse activiteiten moest staken en enige tientallen werknemers ontsloeg, ziet zijn omzet voor 2002 dalen. CEO Rens Alban van het Amsterdams webbureau wil geen getallen noemen, maar de omzet ligt in ieder geval onder de 5,8 miljoen euro. Alban denkt wel dit jaar “rond break-even” uit te komen en in 2003 zwarte cijfers te kunnen schrijven.

Belangrijkste oorzaken voor de omzetdaling zijn volgens Alban de “lastige markt” en het afgeslankte personeelsbestand van Virtual Affairs. Het webbureau raakte in 2001 in financiële problemen en moest vijftien van de 75 werknemers ontslaan en alle buitenlandse activiteiten, op die in Sofia na, beëindigen.

Zo kwam een gepland Londens kantoor nooit van de grond en stapten de tien werknemers van de vestiging in Barcelona noodgedwongen over naar een andere organisatie. Alban erkent nu dat Virtual Affairs “eerst verder moet groeien” voor het buitenlands kan expanderen. “Veel bedrijven zijn afgestapt van dit roll-out-model, waarbij de organisatie te snel wordt uitgerold over allerlei landen”, meent Alban.

Virtual Affairs wist in 2001 een omzet te behalen die “rond” de doelstelling van 5,8 miljoen euro lag, aldus Alban. De CEO vindt het echter “te vroeg” om cijfers voor dit jaar te noemen. Hij zegt wel voor 2002 een break-even te verwachten en winst in 2003. Alban is “tevreden met hoe de dingen nu gaan”.

Het Amsterdams webbureau is volgens hem een aantal nieuwe wegen ingeslagen. Zo ging het eerder deze week een alliantie aan met het Duitse softwarebedrijf en IT-consultant SAW AG , waardoor beide hun bronnen kunnen delen, samenwerken en service verlenen op elkaars thuismarkten.

Alban:”We moeten samenwerken, want we zijn een relatief kleine speler. Het is goed voor onze klanten die in meerdere landen actief zijn.” Alban benadrukt dat de strategische overeenkomst veel verder gaat dan de samenwerking met partners als Check-It en Microsoft, waar het webbureau dealer van is.

Daarnaast wil Virtual Affairs meer focussen op marketing en oplossingen voor professionele dienstverleners. Als voorbeeld van het eerste noemt Alban een recent contract dat Virtual Affairs afsloot met Nike, dat met de applicaties van het webbureau inzicht wil krijgen in zijn marketinguitgaven. Alban spreekt van een groeimarkt “omdat grote commerciële brands nog altijd veel geld uitgeven aan marketing”.

Virtual Affairs werd vorig jaar mede uit de problemen geholpen met nieuw kapitaal van Xibbix , een onderdeel van investeringsmaatschappij Indivers, dat in september vorig jaar naar eigen zeggen 800.000 euro in het webbureau stak en daarmee een belang van 20 procent verwierf. Eerder nam oud-Getronics-topman Ton Risseeuw een belang van 16 procent in het webbureau, voor een bedrag dat betrokkenen niet bekend willen maken. De overige 64 procent is in handen van Alban en mede-oprichter Joep Romijn.

“Virtual Affairs is vooral goed in front-end applicaties waar veel grote partijen niet aan toekomen”, meent Ted Twaalfhoven van Xibbix. Xibbix, dat oorspronkelijk in de gasturbinemarkt actief was, investeert daarnaast in softwarebedrijf VDA en is bezig met een derde, nog geheim gehouden partij. De bedrijven moeten middelgroot zijn en elkaar aanvullen, aldus Twaalfhoven. Zo is VA in zijn ogen “een Microsoft-huis” en VDA “een Oracle-huis.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Tom Dankers

Virtual Affairs heeft in 2001 volgens emerce 2 ontslagronden gekend waarbij 57 ontslagen vielen dushet stukje dat er maar 15 vielen klopt niet !

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond