Deel dit artikel
-

Omzetgroei Ziggo door toename triple-play

Kabelbedrijf Ziggo heeft de omzet in het laatste kwartaal van 2011 met 5,9 procent zien groeien tot 378 miljoen euro. Steeds meer consumenten kiezen voor gemak en schaffen triple-playpakketten aan, waarmee ze tv, internet en telefonie bundelen.

Bijna de helft van de tv-klanten van Ziggo neemt ook telefonie en internet af. Daardoor kan het bedrijf over de volle breedte van zijn dienstenportfolio groei laten zien. Enkel het aantal analoge tv-klanten daalde, maar daar zijn kabelaars niet rouwig om. Die klantengroep stapt vaak over op een digitaal product bij het kabelbedrijf, of stapt over naar bijvoorbeeld KPN.

De gemiddelde omzet per klant per maand nam in een jaar tijd met 11,8 procent toe tot 39,19 euro.

Omgerekend brengt dat een kwartaalomzet met zich mee van 378 miljoen euro. De operationele winst verdubbelde in het vierde kwartaal tot 134 miljoen euro.

Dit komt naar voren uit de kwartaalcijfers die Ziggo zojuist publiceerde. Over heel 2011 zag het bedrijf de omzet met 7,4 procent stijgen tot 1,5 miljard euro.

Eind vorig jaar hield Ziggo een mediacampagne voor de introductie van zijn nieuwe decoders voor HD-televisie en interactieve televisie. Dat leidde niet enkele tot klantengroei, maar ook tot problemen. Er waren te weinig decoders om aan de vraag te voldoen, schrijft de directie in het kwartaalbericht. “De vraag naar video on demand gaat groeien, maar we staan hiermee nog aan het begin.”

Volgende maand krijgt het segment ‘betaaltelevisie’ een nieuwe impuls wanneer Ziggo tv-series en films te huur gaat aanbieden van HBO. Eind vorig jaar kreeg het bedrijf groen licht van Europa om als distributeur te mogen optreden voor HBO, ook richting andere tv-aanbieders. Daartoe richtten HBO en Ziggo een apart bedrijf op.

Het kwartaalbericht maakt ook melding van acquisitiekosten ter waarde van 7,4 miljoen euro. In oktober kocht Ziggo het bedrijf Breezz, een VoIP-specialist op de zakelijke markt.

Foto: Robert Couse-Baker (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Michiel

Steeds meer consumenten stappen over naar triple-play pakketten. Volgens de laatste cijfers is zo’n 45% van de overstappers nu naar triple play. Nu de pakketten steeds meer naar elkaar lopen is het interessant om te zien wat het onderscheid is tussen de providers. Glasvezel tegen hoge kabelsnelheden, onbeperkt vast bellen? Te bieden content? De stap van HBO door Ziggo maar ook Spotify door KPN kan dit onderscheid gaan maken.

Marina

Veel consumenten zijn bezig met het oriënteren en vergelijken. En wij zien dat men die is overgestapt naar Digitenne van KPN hier achteraf weer spijt van hebben en vaak binnen een jaar alweer terug keren naar de kabelmaatschappij.

Don van Riet

Al die alles in één pakketten hebben het nadeel dat bij uitval je ook meteen alles kwijt bent, alles is letterlijk in één keer weg. De laatste weken ligt Ziggo er regelmatig urenlang uit met al zijn diensten, een jaar terug kende KPN een soortgelijk patroon rond Internet en Voice over Internet. Dat weerhoudt Ziggo er niet van om uit ten treure en bijna alleen dit totaalaanbod nadrukkelijk voor het voetlicht te brengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond