Deel dit artikel
-

Omzetverdubbeling maker Blackberry

Research in Motion, de Canadese maker van broekzakcomputer Blackberry, zag de omzet afgelopen jaar met 107 procent verdubbelen. De helft van de verkochte toestellen ging naar klanten die al een Blackberry hadden.

Dat blijkt uit de financiële cijfers  over het kwartaal dat eind mei eindigde.

De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op 2,2 miljard dollar. Dat is een stijging van 107 procent ten opzichte van vorig jaar en 19 procent vergeleken met vorig kwartaal. De nettowinst ging in diezelfde periode van 223 miljoen naar 483 miljoen dollar.

Er circuleren nu zo’n 16 miljoen actieve Blackberry’s, een toename van 16,8 procent in drie maanden. Afgelopen kwartaal gingen er 5,4 miljoen nieuwe apparaten over de toonbank. Meer dan de helft daarvan, 3,1 miljoen, gingen naar zakenlui en ambtenaren die reeds een Blackberry hadden. Er kwamen 2,3 miljoen nieuwe klanten bij in het net afgesloten kwartaal.

Het bedrijf verwacht in het nu lopende kwartaal een omzet van 2,6 miljard dollar te boeken en nog eens 2,6 miljoen nieuwe, actieve klanten aan zijn bestand toe te voegen.

De Blackberry kwam op de markt als apparaat dat de binnenkomende e-mail op bedrijfsservers direct doorstuurt naar de ontvanger. In Nederland blijken de leden van het kabinet tijdens scherpe politieke onderhandelingen zeer actieve Blackberry-gebruikers. Het apparaat wordt gebruikt voor doorlopend contact met de achterban. In de afgelopen jaren is het e-mailapparaat uitgegroeid tot een volwaardige broekzakcomputer met tal van ingebouwde kantoorfuncties.

De blackberry bevindt zich in de markt met concurrenten als Nokia’s E-series en PDA’s met Windows Mobile. Apple probeert met zijn nieuwe iPhone ook een deel van die zakelijke markt naar zich toe te trekken.

Bron foto: dewitt (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond