Deel dit artikel
-

“Ondanks 11 september matige markt voor beveilingsoplossingen”

Ondanks 11 september is de markt voor beveiligingsoplossingen minder goed dan vaak wordt gesuggereerd. Dat stelt Peter van Ruiten, algemeen directeur Nederland van Aladdin. Het Israëlische bedrijf voor internet- en softwarebeveiliging boekte in 2002 een nettoverlies van 6,64 miljoen dollar.

Het aan de Nasdaq genoteerde Israëlische bedrijf voor internet-en softwarebeveiliging heeft een moeilijk jaar achter de rug, al ging het beter dan in 2001. Aladdin Knowledge Systems boekte in 2002 een nettoverlies van 6,64 miljoen dollar (ofwel 59 dollarcent per aandeel), op een omzet van 49,52 miljoen dollar.

De omzet van de Israeli's steeg in 2002 met 6 procent ten opzichte van 2001, toen het nettoverlies nog 14,9 miljoen dollar bedroeg (ofwel 1,32 dollar per aandeel). In het vierde kwartaal van 2002 boekte Aladdin wel een bescheiden operationele winst van 642.000 dollar. Inmiddels heeft Aladdin zo'n veertig mensen ontslagen en blijven er 370 werknemers over.

De markt voor beveiliging is volgens Aladdin minder goed dan vaak wordt beweerd. Peter van Ruiten, algemeen directeur Nederland van Aladdin Knowledge Systems , vindt het gepraat over beveilingsoplossingen vooral een hype. Van Ruiten:"Iedereen heeft het na 11 september over de noodzaak van beveilingsoplopssingen, maar het aantal daadwerkelijke deals valt bij ons behoorlijk tegen."

Aladdins producten zijn overigens vooral hardware-gebaseerd, zoals een klein USB-apparaat voor authentificatie en een sleutel voor softwarebeveiliging. Aladdins producten voorkomen onder meer dat onbevoegden toegang hebben tot de software van parkeerautomaten. Het product van Aladdin dat de digitale distributie van software beschermt, is wel software-gebaseerd.

Toch steekt Van Ruiten ook de hand in eigen boezem. Aladdin is volgens hem een echt technologie-georiënteerd bedrijf en heeft pas sinds kort een marketing-afdeling. Van Ruiten:"De meeste klanten denken bij beveiliging alleen aan firewalls en virussen en beseffen niet dat echte content-security veel verder gaat, zoals spam en filtering. Het ligt natuurlijk ook aan ons dat we dat onvoldoende duidelijk maken."

Van Ruiten ziet nog een aantal andere oorzaken voor de problemen van Aladdin. Het bedrijf, dat in 1985 is begonnen, heeft volgens hem te laat de omslag gemaakt van directe naar indirecte verkoop via distributeurs en resellers. Ook richt het zich voortaan vooral op honderd-plus bedrijven, waar het voorheen veel energie verspeelde aan kleine consumenten-klanten. Ten slotte is ook de Israëlische thuismarkt door alle politieke en economische problemen enorm verzwakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond