Deel dit artikel
-

‘Ondernemer van morgen vergt razendsnel reactievermogen’

Bedrijven zijn altijd in beweging door de juiste combinatie van businessmodellen toe te passen. ‘Met behoud van je missie steeds reageren op de snel veranderende omstandigheden, daar gaat het om in de komende jaren’ vertelt voorzitter van de expertgroep Joost Steins Bisschop van expertgroep Business Models van Shopping 2020.

De expertgroep Business Models onderzocht de businessmodellen die een directe relatie met consumenten hebben (B2C) in drie sectoren: retail, reizen en financiële producten. Uit het onderzoek zijn vier basis businessmodellen naar voren gekomen: Market Place, Generic Reseller, Specialist Reseller en Brand Direct-to-consumer. De expertgroep benadrukt in haar rapport dat de vier modellen onderling verschuiven en gecombineerd kunnen én moeten worden. Het zal juist die lenigheid zijn die het succes van een gaat bepalen.

De Market Place, een belangrijke plek voor het samenkomen van vraag en aanbod, is door het internet alleen maar gegroeid en zal blijven groeien. Peer-to-peer commerce draagt hieraan bij en ook kleine retailers sluiten zich steeds vaker aan bij de Market Place om door hun doelgroep gevonden te worden.

Het internet, waar elke speler een potentieel oneindig assortiment kan aanbieden, maakt dat het Generic Reseller model vooral voor grote internationale spelers aantrekkelijk wordt. Zij zullen het zijn die met hun slagkracht de (laagste) inkoopprijs voor hun klanten bepalen. De expertgroep voorziet daarnaast ook plaats voor zich echt onderscheidende local heroes. Hoe analoger het product, des te groter het bestaansrecht voor plaatselijke spelers.

De Specialist Reseller focust zich op nichemarkten, heeft een hoge omloopsnelheid en een hoge mate van service-innovatie. Kenmerkend bij dit model is de korte levenscyclus. Doordat de grote generieke resellers een steeds breder en dieper assortiment gaan voeren, moeten specialisten op zoek naar nieuwe manieren om toegevoegde waarde te bieden. Specialistische kennis blijft belangrijk, maar er ontstaan daarnaast ook veel gemakservices die zich vooral richten op de bovenkant van de markt.

Het vierde model is Brand Direct-to-consumer, een model dat sterk in opkomst is. Direct verkopen aan de eindconsument door de producent. Het merk moet dan wel die extra service bieden waarmee het merk zich onderscheidt bij de klant.

Het gehele rapport van de expertgroep Business Models van Shopping2020, met aanbevelingen per businessmodel, is voor iedereen gratis te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond