Deel dit artikel
-

Onderzoek: grote bereidheid tot mobiel betalen

44 procent van de gebruikers van een mobiele telefoon wil dat apparaat ook gebruiken voor het doen van betalingen. Dat is een van de uitkomsten van een recente Mobinet studie, een onderzoeksproject van consultancy A.T. Kearny en de Cambridge Business School. De onderzoekers zeggen "verrast" te zijn door de uitkomst, omdat volgens hen de benodigde technologie voor mobiele betalingen geen grote bekendheid heeft, en ook al niet overal beschikbaar is.

Het onderzoek werd gehouden onder 5600 bezitters van een mobiele telefoon verspreid over veertien landen in vier continenten.

Voorstanders van mobiel betalen willen dat met name doen wanneer het om kleine bedragen gaat. Twee procent van de onderzochte groep zegt de telefoon daadwerkelijk te gebruiken voor dergelijke betalingen.
De belangstelling voor mobiel betalen blijkt het grootste te zijn in Japan, daar zei 50 procent een voorstander te zijn. In Europa ging het volgens het onderzoek om 46 procent en in Azië (met uitzondering van Japan) 43 procent. Het minste belangstelling toonden de inwoners van de Verenigde Staten. Daar zei 38 procent mobiel te willen betalen.

Volgens onderzoeksleider Paul Collins doen de aanbieders van mobiele telefonie en -diensten er goed aan zo snel mogelijk mobiel betalen algemeen te mogelijk te maken, omdat de belangstelling van de consument snel zou afnemen als de aanbieders het laten afweten. "18 maanden geleden zeiden heel veel mensen van plan te zijn om hun mobiele telefoon te gebruiken voor toegang tot internet. Inmiddels zijn de aantallen drastisch gedaald, omdat de mobiele community niet genoeg redenen heeft gegeven om het internet op te gaan via een mobiele telefoon. Mobiel betalen kan hetzelfde lot ondergaan als consumenten niet snel aantrekkelijke mogelijkheden krijgen aangeboden."

Dezelfde organisaties hebben ook het gebruik van sms onderzocht. Dat blijkt nog steeds het populairst te zijn onder personen jonger dan 25 – van die groep zegt de helft tenminste 1 keer per dag een sms-bericht te versturen. Maar het gebruik onder oudere personen breidt zich snel uit. 45 procent van de mobiele telefoongebruikers tussen de 25 en 34 jaar zegt minstens één keer per dag sms te gebruiken, in de leeftijd van 35 tot 44 is dat 28 procent. Adverteren per sms is door deze aantallen sterk toegenomen, aldus de onderzoekers. 31 procent van de respondenten zei weleens een advertentie per sms te hebben ontvangen. In een gelijksoortig onderzoek in juni 2001 was dit één procent. Adverteren per sms wordt het meeste gedaan in Zuid-Korea, tweederde van de mobiele telefoongebruikers daar zegt weleens een sms-advertentie te hebben ontvangen. Het minste gebeurt dat in de Verenigde Staten, waar slechts acht procent een sms-advertentie ontving.

Belangstelling om mobiel te betalen moet overigens niet verward worden met belangstelling om mobiel te winkelen. Voor dit laatste is volgens het onderzoek weinig tot geen belangstelling.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond