Onderzoek: liever wegklikken dan betalen voor nieuws

Lezers van nieuwssites laten hun favoriete nieuwssite liever in de steek dan dat ze er de portemonnee voor trekken. Slechts vijf procent is zo trouw dat ze wel willen betalen, acht procent weet het niet.
Dat is de slotsom van een onderzoek door Paidcontent.org. “We publiceren deze week de bevindingen om uitgevers te waarschuwen die geld willen gaan vragen aan hun online lezers”, aldus de motivatie.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is, dat 74 procent van de ondervraagden hun favoriete nieuwssite wegklikken als deze geld gaat vragen. Nog eens acht procent zegt dat ze de site wel blijven bezoeken, maar genoegen zullen nemen met de gratis headlines.
In totaal besluit 82 procent dus dat ze alternatieve nieuwsbronnen gaan zoeken om volledige nieuwsbericht te lezen.
Paidcontent liet het onderzoek uitvoeren om in kaart te brengen in hoeverre nieuwe strategieën onder online uitgevers aan zullen slaan. Die strategieën omvatten veelal dat de uitgevers hun klanten willen laten betalen per artikel, dossier of tijdsperiode toegang tot de sites. Lezers lijken daar echter niet van gediend.
Vorige week werd bekend dat de Wall Street Journal per 24 oktober geld gaat vragen voor het gebruik van zijn mobiele nieuwsapplicatie. Nieuwshongerigen moeten 2 dollar per week gaan betalen om de krant mobiel te kunnen lezen. Als ze al een papieren of digitaal abonnement hebben, kost dat 1 dollar. Wie al een papieren en digitaal abonnement heeft, mag de mobiele applicatie voor iPhone en Blackberry gratis gebruiken.
Later deze week publiceert Paidcontent meer resultaten uit het onderzoek.
Foto: medapt (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
plugge la sr
Hallo, het op internet gaan is door de staat aangemoedigd iedereen op het internet ,il betaal daar voor een abbonnement .dus waarom nog eens betalen.Als het zo moet dan gaat met mij,de stekker er uit.
M Roelofs
toch mooi om te zien hoe bovenstaande reactie murdoch steunt: http://adage.com/digital/article?article_id=140695