Deel dit artikel
-

Onderzoek: Met name kinderen klikken op banners

Kinderen zorgen voor een belangrijk deel van de click-through op banners omdat ze het onderscheid niet zien tussen een banner en de overige onderdelen van een website. Dit concludeert de Nielsen Norman Group na het observeren van surfende kinderen. Het raad ouders aan om kinderen te leren omgaan met online reclame.

De Amerikaanse Nielsen Norman Group is gevormd door een aantal usability-guru's, waaronder Jakob Nielsen en Donald A. Norman. Met hun consultancyfirma ijveren ze voor meer aandacht voor de gebruiker bij het ontwerpen van een website (usability).

Enkele onderzoekers van NNG hebben voor een studie 55 surfende kinderen van tussen de zes en elf jaar geobserveerd, meldt Cnet , dat eraan toevoegt dat de ouders van de kinderen er toestemming voor hadden gegeven. "Het opmerkelijkst was dat kinderen op de banners klikken", zegt NNG. "Helaas doen ze dit vaak omdat ze denken dat banners onderdeel zijn van de site."

Waar ouderen in veel gevallen een soort blinde vlek hebben ontwikkeld voor banners, wordt de aandacht van kinderen nog sterk getrokken door de knipperende en bewegende reclame-uitingen, constateren de onderzoekers. "Veel ouders leren hun kinderen om te gaan met televisiereclame. Internetreclame is in deze opvoeding over het hoofd gezien, waarschijnlijk omdat ouders zelf niet klikken op banners", aldus NNG, dat vindt dat ouders kinderen moeten leren om het verschil te onderscheiden tussen reclame en overige inhoud van een webpagina.

Deel dit bericht

3 Reacties

socrates

Wanneer houdt het nou eens op met die oneindige stroom nutteloze onderzoeken. 55 surfende kinderen bepalen meteen dat banners nog meer tot lachertje gemaakt worden dan ze al zijn. Natuurlijk is het logisch dat kinderen aangetrokken worden door knipperende lichtjes maar om nu meteen maar te concluderen dat de clickthrough van banners voor het grootste gedeelte door kinderen worden veroorzaakt gaat me echt te ver. Het lijkt erop of tegenwoordig alles aangegrepen wordt om mensen vooral af te schrikken iets met online reclame te gaan doen. Ga zo door!

Karlijn

Een belangrijk deel van de click-through? Hebben peuters en kleuters dan ook absoluut gezien een belangrijk aandeel in het internetgebruik?

heppie

Dit soort onderzoeken zorgt er dus voor dat de internetmarkt nog meer in elkaar stort, en dat bedrijven menen te moeten bedenken met nog meer agressieve reclame op het internet te komen. Ik vind dit een erg slecht onderzoek, en vreemd dat een site als Emerce hier op duikt, en dus eigenlijk haar eigen internetactiviteiten niet serieus neemt. Want een artikel plaatsen dat banners alleen door kinderen gebruikt worden zal een adverteerder zoals KPN hiernaast niet erg leuk vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond