Deel dit artikel
-

Onderzoek Procter & Gamble: Banners met name geschikt voor merkbekendheid

Banners zijn met name geschikt voor het zorgen van merkbekendheid. Hoewel er weinig op banners wordt geklikt hebben mensen die de banner hebben gezien wel vakere de intentie om de website te bezoeken. Dit concludeert Pro Active International in een onderzoek dat het deed in opdracht van Procter & Gamble voor het merk Winnerland .

Het onderzoek is gehouden met het nieuwe onderzoeksmiddel BrandCeption van Pro Active. Hiermee wil Pro Active voor een afzonderlijk merk inzicht bieden in zowel de merkbekendheid, de perceptie van het merk als de bereidheid om tot aankoop van een product over te gaan. De campagne van Procter & Gamble werd als eerste geanalyseerd. Procter & Gamble introduceerde in Frankrijk het merk Winnerland, een games-website ter promotie van verscheidene producten, waaronder Pantene, Fébrèze en Ariel. Winnerland richt zich ook op Spanje, Portugal en Italië.

Uit meer algemene, buitenlandse onderzoeken blijkt al dat banners ook zorgen voor merkbekendheid. Volgens AdRelevance , onderdeel van Jupiter Media Metrix, is 63 procent van de online advertising bedoeld om het merk te bouwen. Adverteerders die zich richten op merkbekendheid zijn vooral te vinden in entertainment, hardware en electronica, retail, web media, auto-industrie en de reiswereld. Adverteerders die bezoek aan de site willen stimuleren of producten willen verkopen via online advertising zijn vooral te vinden in de telecom, financiële dienstverlening, consumer goods en business-to-business, aldus AdRelevance.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek in Frankrijk, dat Pro Active samen met 24/7 Media heeft uitgevoerd onder duizend respondenten, is dat online en offline reclame dezelfde doelstelling hebben, namelijk het zorgen voor merkbekendheid. De geholpen merkbekendheid van het Winnerland merk was 4,5 maal zo hoog onder internetters die de campagne wel hadden gezien, dan onder de internetters die de campagne niet hadden gezien.

Verder blijkt volgens Pro Active dat online reclame de merkperceptie op een positieve manier kan beïnvloeden. Eenderde van de mensen die de campagne hebben gezien associeert het Winnerland merk met kenmerken als 'jong en grappig', terwijl dit onder mensen die de campagne niet zagen slechts tien procent is.

Ondanks het lage klikpercentage op banners blijkt dat na het zien van online reclame mensen zich eerder voornemen om de site te gaan bezoeken. Van de negen gamessites die bekend waren bij de respondenten, werd Winnerland als de derde website genoemd die zij de eerstvolgende keer zouden bezoeken.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jack

De meest verrassende conclusie uit bovengenoemd onderzoek: Online advertising kan de merkbekendheid positief beinvloeden! Ik weet er nog een; radio advertising kan de merkbekendheid positief beinvloeden. Vult u de rest van de conclusie's maar zelf in, met logisch merkdenken kom je een heel eind. Scheelt weer fl. 400 per uur.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond