Online boodschappenlijst toegevoegd aan Future Store

Inkopen doen bij de Future Store van de Duitse retailer Metro kan binnenkort ook aan de hand van een online boodschappenlijst. Dit maakte Gerd Wolfram,it-verantwoordelijke bij Metro, eind vorige week bekend op een rfid-congres. Een jaar geleden startte Metro met de Future Store, een pilot voor de supermarkt van de toekomst, sindsdien is het bezoekersaantal met 30 procent gestegen.
De Future Store Initiative bestaat uit een voormalig filiaal van de Extra-keten van Metro, die een jaar geleden werd volgepakt met de nieuwste technologieen, waaronder rfid (de chip als opvolger van de streepjescode) en draadloos internet. De winkel in Rheinberg fungeert als een proeftuin voor de betrokken partijen bij het project, naast Metro zijn dit onder meer SAP, Microsoft, IBM, Intel, Coca-Cola, Philips en Nestlé.
De winkel bevat onder meer ‘slimme’ weegschalen, die via een camera de groente en fruit herkennen, informatie-terminals en schappen die uitgerust zijn met apparatuur voor het lezen van rfid chips. Met de laatste toepassing is het mogelijk om bij te houden hoeveel producten er nog op het schap staan, hiervoor wordt de chip die toegevoegd is aan het product gelezen. De Future Store bevat verder ook een ‘self check-out’, waarbij klanten zelf de producten langs een rfid-lezer voeren en vervolgens kunnen afrekenen met een betaalkaart of contant.
De ‘self check-out’ werd in juli vorig jaar door 28 procent van de bezoekers gebruikt, inmiddels is dat gegroeid naar 44 procent. Dit komt naar voren in onderzoek van Boston Consulting Group in opdracht van Metro. “De ‘self check-out’ zullen we dit jaar bij vijftig vestigingen van onze winkelketen Real invoeren,” meldde Gerd Wolfram, director of IT Strategy, IT Buying and Development Services tijdens het Checkpoint Rfid Summit in Barcelona, vorige week. Het Amerikaanse Checkpoint is de grootste leverancier van rfid-producten en is ook betrokken bij de Future Store.
Wolfram meldde ook dat Metro een koppeling zal leggen tussen het winkelen met de Personal Shopping Assistant, een computerterminal bevestigd aan de winkelwagen, en de internetsite van de Future Store. “Klanten krijgen de mogelijkheid om thuis een boodschappenlijst aan te leggen, deze kunnen ze vervolgens oproepen via de terminal op de winkelwagen.” Een van de eigenschappen van de PSA is dat het de klant via een plattegrond de weg wijst naar producten in de winkel. Het gebruik van de PSA groeide sinds juli vorig jaar van 24 procent naar 32 procent. Met name ouderen blijken deze afrekenmethode steeds vaker te gebruiken (van 16 naar 28 procent).
Inmiddels heeft 79 procent van de klanten gebruik gemaakt van een van de technische mogelijkheden van de Future Store. Uiteraard scoort het ‘slimme’ wegen daarbij het hoogst. “We merken dat de technologie een concurrentievoordeel heeft opgeleverd. We zijn in staat om klanten weer naar de winkel te trekken en ze vervolgens als klant te behouden,” aldus Wolfram. Na de omtovering van het voormalige filiaal van Extra tot Future Store groeide het bezoek aan de winkel met 30 procent, aldus de Boston Consulting Group. “We zagen een sterke groei in omzet, als gevolg van een frequenter bezoek,” meldde Wolfram. Het herhaalbezoek steeg van 30 naar 43 procent. Welke omzetgroei er werd behaald in de Future Store hield Wolfram echter voor zich.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond