Deel dit artikel
-

Online consumentenbestedingen groeien 36 procent

Nederlanders kochten het afgelopen half jaar voor 575 miljoen euro via internet, een toename van 36 procent. Dit komt naar voren in de Online Shopping Monitor van Thuiswinkel.org en Blauw Research. De markt is zich aan het consolideren: de groei vlakt af en er komen minder nieuwe kopers bij.

De hoge groeicijfers voor online bestedingen van de afgelopen jaren lijken voorbij. In de eerste helft van vorig jaar was er nog een toename van 86 procent, een percentage dat al afvlakte in de rest van het jaar naar een gemiddelde groei over 2002 van 77 procent. Inmiddels zit de branche op een gemiddelde van 36 procent.

Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org , rekent voor dit jaar op een online omzet van 1,2 miljard euro. Dat zou een toename van 28 procent betekenen in vergelijking met vorig jaar, maar gelijktijdig daarbij een verdere daling van de groei. Volgens Jongen ligt dit groeicijfer in lijn met de verwachte toename in de Verenigde Staten van 26 procent (aldus Forrester en Shop.org).

In vergelijking met de reguliere detailhandel groeit de online markt ook nog steeds "substantieel", aldus Thuiswinkel.org. In de totale Nederlandse detailhandel was er sprake van een negatieve omzetgroei van -2,1 procent over de eerste helft van 2003, zo meldt het.

Van de 575 miljoen euro die Nederlandse consumenten eerder dit jaar uitgaven ging 235 miljoen euro naar het segment reizen. De afgelopen jaren was het segment reizen een van de sterkste groeiers, maar de groei vlakt hier ook af, hetzelfde geldt voor de "traditionele marktsegmenten", aldus Thuiswinkel.org, zoals kleding, elektronica, hardware & software, muziek en boeken.

"Het zijn nu juist de 'nieuwe' marktsegmenten die in opkomst zijn, zoals bijvoorbeeld het bestellen van online tickets, het bestellen van de nieuwste dvd's en games en het afsluiten van online verzekeringen", aldus Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research .

De groep online kopers – gedefinieerd als internetters die in het afgelopen half iets online gekocht hebben – groeide in de eerste helft van 2003 met 24 procent. De groep online kopers bestond in die periode uit 2,8 miljoen mensen. Het aantal nieuwkomers daalde, van 410 duizend in de eerste helft van vorig jaar naar 300 duizend in de eerste helft van dit jaar.

Het gemiddeld besteed bedrag groeide van 188 euro per online koper naar 205 euro. "De hogere uitgaven worden met name veroorzaakt door de gemiddeld hogere bestedingen aan reizen, de absolute omzetgroei in segmenten zoals kleding en consumenten elektronica en de opkomst van nieuwe segmenten zoals online verzekeringen", aldus Thuiswinkel.org en Blauw.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond