Deel dit artikel
-

Online consumentuitgaven stijgen 60% sinds coronavirus

De omzet van non-food webwinkels is sinds het uitbreken van het coronavirus met zestig à zeventig procent gestegen, zo laten nieuwe cijfers van GfK zien.

Historisch gezien stijgen de verkoopcijfers van webwinkels in de periode rond Pasen met vijftien procent. Dat beeld ligt nu totaal anders. Nederland is sinds eind maart aan thuis gebonden, niet enkel privé maar veelal ook voor werk.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org vraagt zich hardop af: “De ‘one million dollar’-vraag is uiteraard in welke mate het nieuwe koopgedrag blijvend zal zijn. Het zou zo maar eens kunnen dat een kwart van de mensen en huishoudens die nu voor het eerst online kopen of veel meer online zijn gaan kopen, dit blijven doen in het tijdperk na de intelligente lockdown. Mensen raken snel gewend aan nieuwe gewoonten die het gemak dienen en een goed gevoel geven.”

Deze weken zijn lastig voor pakketvervoerders, omdat zij voor langere duur tegen hun piekbelasting aan zitten. De volumes pakketjes die ze afhandelen liggen zeker twee keer hoger.

De stijgingen van online bestedingen hebben betrekking op vijf wekelijks gemeten sectoren: IT en Telecom, Doe-het-zelf en Tuin, Elektronica, Persoonlijke verzorging en Mode. De online cijfers worden gerapporeerd door de opdrachtgever van het onderzoek Thuiswinkel.org. De reissector wordt hier buiten beschouwing gelaten, maar is op zich goed jaarlijks goed voor miljarden euro’s omzet via internet.

Foto: David Burillo (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

“Mensen raken snel gewend aan nieuwe gewoonten die het gemak dienen en een goed gevoel geven.”
Precies dit gaat voor de backlash zorgen. Als we in het najaar ontdekken dat we onze werkplekken dermate hebben verstompzinnigd, dan krabben we ons eens goed achter de oren. Lekker met zijn allen dozen vullen op een industrieterrein en dan als nummer langsbrengen bij de deur.
Top, heerlijk! Dat geeft ECHT een goed gevoel.
Ander risico: dat we allemaal joggingbroek en huispakdragende netflix zombies worden. Ook zo’n heerlijk gevoel.
Schreeuw nu maar lekker van het dak dat het TOP draait thuiswinkel.org, ik spreek jullie graag opnieuw in 2021. Dan zijn we webwinkelen kotsbeu.

Bert

A. Omzet zegt niks, het gaat om de netto winst. B. Als we straks in een dikke recessie belanden dan zullen de gekochte spulletjes snel genoeg op Marktplaats gezet worden want er is cash nodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond