Deel dit artikel
-

Online grote drijver achter groei MediaMarkt

De grootste omzetgroei in de fysieke winkels van MediaMarkt en Saturn is afkomstig van internet. De bedrijven leiden veel online shoppers naar de filialen, vaak om hun bestellingen er af te halen.

Dat is af te leiden uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf CECONOMY vanochtend publiceerde.

Elf procent van het concernomzet van 22,2 miljard euro, oftewel, 2,4 miljard euro, wordt door de online winkels gerealiseerd. Dat zijn de pure play-verkopen. Maar op thuismarkt Duitsland wordt 44 procent van de bestellingen online geplaatst, maar offline afgehaald. Die verkopen worden in de boekhouding toegerekend aan de bakstenen winkels.

De online omzet in het afgelopen kwartaal, wat bij CECONOMY het vierde kwartaal is, bedroeg 565 miljoen euro. Die van het nu lopende kwartaal komt vermoedelijk rond de achthonderd miljoen uit.

CECONOMY, aangevoerd door de Nederlandse CEO Pieter Haas, tekent een winst op van 334 miljoen euro.

De jaaromzet in Nederland veranderde vrijwel niets ten opzichte van het jaar ervoor: 1,6 miljard euro.

De elektronicawinkel heeft als doel om op middellange termijn vijftien procent van de omzet via internet te boeken. Dat ligt nu op ongeveer elf procent. Bij het huidige tempo duurt het nog jaren voordat die vijftien procent wordt gehaald.

Dagelijks, zo claimt de leiding bij de presentatie van de cijfers, hebben de bedrijven zes miljoen klantcontacten per dag. Er zitten 14,5 miljoen klanten in de loyaltysystemen MediaMarkt Club en Saturn Card. Het dagelijks bezoek aan de websites steeg afgelopen jaar met 0,4 miljoen tot 3,6 miljoen.

Foto: John Morgan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond