Deel dit artikel
-

Online kanaal fashion groeit naar dertig procent

Een periode van herstructurering in kledingretail is volgens het Economisch Bureau van ING onvermijdelijk. Tragere economische groei of zelfs krimp, structurele kostenstijgingen, toenemende populariteit van fast fashion en een groeiend belang van het online kanaal vormen de ‘nieuwe realiteit’ en vragen om een aangepast verdienmodel.

ING Economisch Bureau raamt het verlies in omzet voor winkels in kleding in 2012 op -3 procent en verwacht ook in 2013 verdere krimp. Niet alleen loopt de omzet terug, ook wordt steeds feller gestreden om marktaandeel. Fast fashion ketens die met een efficiënt en effectief bedrijfsmodel snel op de markt weten in te spelen tegen relatief lage prijzen boeken succes. Naast fast fashion blijft ook online kledingverkoop populair met een marktaandeel dat op het punt staat de 10 procent te passeren en tot 30 procent in 2020.

De ´nieuwe realiteit´ vraagt volgens ING om aanpassingen van retailers en een verdienmodel dat rekening houdt met lagere omzet niveaus, hogere kosten en een veelal lagere bruto marge. Factoren zoals een heldere en consistente keuze van doelgroep en de juiste afstemming hierop van de 4p´s (prijs, promotie, plaats en product) ligt voor de hand, maar vraagt juist nu in veel gevallen om aangepaste invulling. Ook sturen op cijfers, samenwerking in de keten en excellente logistiek blijven winnende succesfactoren.

Ook van winkelgebieden wordt aanpassingsvermogen gevraagd. Daarbij is het belangrijk dat winkelgebieden selectief opereren en zich veel meer op bepaalde doelgroepen richten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Marinus van den Elshout

Vergeet de vijfde “P” van Photography niet ! 😉

De grootste hap van onze beeldbewerking is fashion. Ook heel veel Invisible man / 3D fotografie.

JanR

Naar welk onderzoek verwijzen jullie? http://www.ing.nl/zakelijk/ing-economisch-bureau/sectoren/2012/12/20121217_Kansen_zien_in_kledingbranche.aspx
Wellicht handig bronvermelding te plaatsen.

Barbara

Ook sturen op cijfers; Dat moet elke ondernemer zich aanleren. Neem de beste data analist aan en creeer een creatief team en TEST TEST TEST!

BasS

Wat allemaal begint met een goed automatiseringssysteem waar je uithaalt, wat jij nodig hebt.

Robert ten Hoor

Wij zien in op het moment omzetten van ongeveer 10% van total door de webshops van onze klanten. Echte cloud backoffice met gekoppelde website is een vereiste.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond