Deel dit artikel
-

Online kwartaalomzet Ahold Delhaize naar half miljard

De online omzet van Ahold Delhaize is met achttien procent gegroeid tot 551 miljoen euro en is goed voor 3,5 procent van de totale verkopen van het concern.

AH.nl, bol.com in Nederland en België, Peadpod en Hannaford realiseerden in het eerste kwartaal van dit jaar een digitale omzet van meer dan een half miljard euro (PDF). Zo maakt het supermarktconcern vanochtend bekend. Waar de digitale handel met 18,5 procent toenam, ligt dat in de fysieke retail op slechts 2,5 procent.

In Nederland stegen de verkopen met 3,9 procent. Een belangrijk deel van die groei wordt door bol.com gerealiseerd, al geeft CEO Dick Boer noch in zijn selfievideo noch in zijn geschreven rapport enige achtergrondinformatie daarbij.

Wel verklapt het bedrijf dat er op bol.com Plaza, het handelsplatform voor externe verkopers, nu 15 miljoen artikelen bevat. Die worden verkocht door zo’n 150.000 professionele verkopers, van wie een deel de fulfillment zelf doet en een groeiend deel dat tegen betaling door bol.com laat doen.

De omzet van Plaza, die in 2016 350 miljoen bedroeg, steeg in het eerste kwartaal met zestig procent. Dat getal betreft overigens de handelswaarde die de derde partijen genereerden. De omzet die bol.com daaruit realiseert is een commissievergoeding (PDF, p.40).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond