Online maakt dat consument minder verschillende supermarkten bezoekt

Consumenten concentreren zich steeds vaker op een of twee supermarkten om boodschappen te doen. De groei van online heeft hieraan sterk bijgedragen, stelt het Consumentenonderzoek 2017 van de Deloitte Branchegroep Retail, dat dinsdag in Utrecht werd gepresenteerd.

Waar in 2015 nog 66 procent van de Nederlandse consumenten boodschappen deed bij drie of meer supermarkten, is dat percentage anno 2017 gedaald tot 58,4. Een kleine elf procent van de klanten heeft zelfs genoeg aan één formule, meldt Distrifood op basis van het onderzoek.

Omdat klanten zowel online als in de fysieke winkel boodschappen kunnen doen, hebben ze minder de neiging om elders te gaan kijken. Vooral Albert Heijn en AH XL profiteren van deze ontwikkeling. Lidl blijft de grootste formule als secundaire supermarkt voor Nederlandse consumenten.

Deloitte constateert ook een toenemende gebruik van supermarktapps.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug