Deel dit artikel
-

Online media winnen bij kentering reclameuitgaven

Bedrijven gaan volgend jaar meer uitgeven aan reclame dan eerder werd verwacht. Dat duidt op voorlopig herstel van de economie. Online uitgaven groeien harder dan de rest. Dat gaat ten koste van reclame in kranten en tijdschriften.

Dat is in het kort wat de mediabureaus GroupM en ZenithOptimedia later vandaag gaan vertellen tijdens een bijeenkomst van investeringsbank UBS. Verscheidene Engelse media hadden voorinzage in de presentaties.

Rond de zomer voorspelden de mediabureaus een daling van mediabestedingen van tussen de 1 en 1,5 procent wereldwijd. Het negatieve getal maakt in de laatste berekeningen plaats voor zwarte cijfers. De globale groei zou tegen de 1 procent liggen.

Deze cijfers zijn vooral goed nieuws voor Azië en Zuid-Amerika, want die regio’s leiden het herstel. Amerika en Europa volgen het herstel pas op een later moment.

Europa krijgt eerst nog met een duikeling in reclameuitgaven te maken van 1,6 procent, tot 105 miljard dollar. Dat is een verbetering ten opzichte van de daling van 12,5 procent dit jaar. In Amerika dalen de uitgaven komend jaar met 4 procent tot 150 miljard.

ZenithOptimedia verwacht dat het geld sneller naar digitale kanalen zal stromen dan naar andere. Alleen dit jaar al stijgen de internetuitgaven wereldwijd met 9,5 procent. Volgend jaar zal dat verder aantrekken tot 12 à 13 procent. De groei zal met name ten koste gaan van het reclamegeld dat naar kranten (-18 procent) en tijdschriften (-20 procent) gaat.

Foto: dyobmit (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

JWT

Meetbaar, flexibele inzet, relatief lage kosten, direct een actie mogelijk, targetting: RTV: Eat Your Heart Out 😛

Joop

Als men zo goed op de hoogte is van de stijging.Dan kunt u mij ook vast wel vertellen welke bedrijven dit zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond