Online omzet groeit 31 procent bij Wolters Kluwer

Wolters Kluwer zag vorig jaar de online omzet met 31 procent groeien, ongeveer eenderde van de totale omzet wordt nu langs elektronische weg behaald. Ondanks een lichte groei in omzet en winst verloor het bedrijf toch flink terrein op de beurs, in reactie op de mededeling dat de winst dit jaar zal dalen.
Wolters Kluwer meldde dat de winst dit jaar waarschijnlijk zes procent lager komt te liggen dan vorig jaar, als gevolg van afschrijvingen op 'non-core' activiteiten. In combinatie met het stagneren van de groei in de belangrijke divisie Legal, Tax & Business zorgde dit ervoor dat beleggers gisteren het aandeel van de hand begonnen te doen en Wolters Kluwer 20 procent van de beurswaarde verloor.
De omzet en winst van Wolters Kluwer groeiden vorig jaar echter wel. De omzet van Wolters Kluwer bedroeg 3,8 miljard euro en groeide autonoom met 1 procent. De winst (voor afschrijvingen en bijzondere kosten) steeg met ongeveer 4 procent tot 453 miljoen euro.
Wolters Kluwer behaalt inmiddels 32 procent van de omzet uit elektronische middelen, waaronder internet (13 procent) en CD-rom (17 procent). In 2001 was dit nog 29 procent. Het grootste deel van de elektronische omzet bestaat nog uit de verkoop van CD-rom's, maar de groei zit hem bijna volledig in verkoop via internet (31 procent groei). "Elektronische producten zijn van vitaal belang voor toekomstig succes van ons bedrijf", aldus Wolters Kluwer.
Bestuursvoorzitter Rob Pieterse (60) maakt in september plaats voor de 44-jarige Amerikaanse Nancy McKinstry, momenteel bestuurslid bij Wolters Kluwer.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond