Deel dit artikel
-

Online omzet Inditex (Zara) naar 3,9 miljard euro

Modeconcern Inditex, waar Zara onder valt, heeft in 2019 een omzet van 3,9 miljard euro gerealiseerd. Het digitale kanaal is goed voor veertien procent van de concernomzet. Nu alle fysieke winkels dicht zijn, moet het digitale kanaal zich bewijzen.

Dat maakten de Spanjaarden bekend bij de publicatie van de jaarcijfers (Pdf).

Daarbij werd ook duidelijk gemaakt hoe groot de impact van het coronavirus nu al is. Tussen 1 februari en 16 maart daalde de omzet met 4,9 procent en tussen 1 maart en 16 maart met 24,1 procent. De Europese consument gaat vol in de remmen met zijn kledingaankoop.

Met het oog op de lente- en zomercollectie heeft Inditex een voorziening genomen van 287 miljoen euro.

In de komende maanden zal blijken of en hoe de volledige integratie van de online en offline kanalen werken. Want er zijn 3.785 winkels dicht uit veiligheidsoverwegingen. Alleen die in China zijn weer open, op elf na.

In Europa zou de klap van het gebrek aan offline kanalen het minst hard voelbaar moeten zijn. Op dit continent doet Inditex namelijk al 46 procent van de omzet via digitale kanalen. De vraag zal zijn hoe kooplustig de consument is en in welke mate het modeconcern erin slaagt om de belangstellende koper voor zijn winkels te laten kiezen boven, bijvoorbeeld, concurrent H&M.

De netto-omzet in 2019 kwam uit op 28,3 miljard euro (+8%) en de nettowinst op 3,6 miljard euro.

Foto: Dinudey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond