Winkels Zara krijgen robothulpjes

Winkelketen Zara is bezig om zijn grootste winkels uit te rusten met robothulpjes. De mechanische hulpjes halen online orders uit de magazijnen om die vervolgens mee te geven aan de wachtende klant.

De robothulp wordt ingeschakeld omdat sommige pick-uppoints bijna bezwijken onder hun succes. Volgens Zara wordt ongeveer een op de drie online orders opgehaald in een van zijn fysieke winkels. Dat leidt soms tot wachtrijen voor de uitleverpunten. De robot moet de wachtrijen helpen slechten.

Eind vorig jaar kondigde moederbedrijf Inditex aan dat het bezig was geautomatiseerde pick-uppoints op te zetten. De Wall Street Journal meldt nu dat er een aantal live is, maar niet hoeveel. Bekend is dat de Zara’s in A Coruña en Londen over een installatie beschikken.

Online klanten van Zara hoeven bij een afhaalpunt enkel een barcode met orderdetails te scannen of een afhaalcode in te tikken. De robot gaat vervolgens in het magazijn op zoek naar het bijbehorende pakketje.

Inditex heeft webwinkels in 45 landen en investeert aanzienlijke bedragen in omnichannelstrategie. Onderdeel daarvan is ook de introductie van same-daydeliveries, in steden als Madrid, Londen, Parijs, Istanbul, Taipei en Shanghai. Op landsniveau wil het next-daydeliveries kunnen bieden, te beginnen in Engeland, Frankrijk, Spanje en China.

Het modeconcern zag de gecombineerde online en offline omzet tussen 1 November en 11 December 2017 met dertien procent groeien. In de eerste negen maanden van 2017 stegen de verkopen met tien procent tot achttien miljard euro, bij een nettowinst van 2,3 miljard euro (+6%).

Foto: Dinudey Baidya (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug