Deel dit artikel
-

Online reclamebestedingen 25 procent gegroeid

De bestedingen aan online reclame in Nederland zijn vorig jaar met 25 procent gegroeid. Netto werd er 39,7 miljoen euro uitgegeven. Dit zegt het IAB Nederland, dat dit jaar opnieuw groei verwacht.

De cijfers zijn samengesteld op basis van data die is aangeleverd door twaalf bedrijven. Het gaat om MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, WebAds, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG en Wegener Multimedia.

Igor Beuker, directeur IAB Nederland: “In 2002 waren de totale online bestedingen 31.8 miljoen, dus op een haar na 40 miljoen euro in 2003 is een stijging van 25 procent. De online en interactieve bestedingen zitten duidelijk in de lift. En de rek is er nog lang niet uit”.

De eerdergenoemde partijen vertegenwoordigen een belangrijk deel van de online reclamebranche in Nederland. “Een paar e-mail en zoekbedrijven leveren hun data nog niet aan,” zegt Beuker, die daar al eerder tegenover Emerce kritiek op had. Volgens hem liggen daarom de daadwerkelijke online nettobestedingen “nog een stuk hoger” dan de bijna veertig miljoen euro die nu gerapporteerd wordt.

Het IAB verwacht dit jaar eveneens groei. Beuker: “Bovendien gaan steeds meer A-merken Internet serieus integreren in hun marketing en communicatiestrategie, waardoor de online netto bestedingen in 2004 redelijkerwijs weer zouden moeten stijgen.”

Van de online bestedingen was 53 procent vorig jaar afkomstig uit banners en skyscrapers. Content integratie was goed voor 17 procent van de omzet.

Branches die voorop lopen met online adverteren zijn: telecom/ict (22 procent van de bestedingen), financiële dienstverlening (15 procent), media (15 procent), lokale adverteerders (10 procent), horeca en tourisme (7 procent) en retail (7 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond