Deel dit artikel
-

Online reclamebestedingen in VS gedaald

In Amerika zijn de bestedingen aan online reclame in het derde kwartaal met 4,1 procent gedaald. De resultaten voor de eerste negen maanden van dit jaar vallen 8,4 procent lager uit dan in 2000. Dat blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers in opdracht van het Interactive Advertising Bureau.

Hoewel de bestedingen tot nu toe lager zijn uitgevallen, zijn de onderzoekers van het IAB in hun rapport optimistisch gestemd. De malaise in de reclamebranche heeft alle mediumtypen geraakt, maar internet doet het relatief het beste. De conclusie van het IAB luidt dat de bestedingen aan online reclame een gelijk of licht groter deel van het totale mediabudget innemen. "Adverteerders volgen de groei van de consumptieve online bestedingen", zei Tom Hyland, bestuursvoorzitter van PricewaterhouseCoopers New Media Group.

Wat de afrekenmodellen betreft wordt er steeds meer afgerekend op basis van prestatie. In het derde kwartaal werd dertien procent op die manier afgerekend, tegen tien procent in het vorige kwartaal. Dit ging ten koste van het cpm-tarief.

Banners en online sponsoring verloren licht terrein aan de rubrieksadvertenties, maar deze verschuiving is minimaal. Opvallender is het toenemende belang van "rich media" (waaronder DHTML- en Flash-advertenties) en advertenties die bij de resultaten van zoekopdrachten worden geplaatst. Het gezamenlijke aandeel steeg van vijf naar acht procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond