Deel dit artikel
-

“Online reclamebestedingen vorig jaar 100 miljoen gulden “

De bestedingen aan online advertising zullen voor 2000 op ongeveer 100 miljoen gulden bruto uitkomen. Dit zeggen zowel het Internet Advertising Bureau (IAB) als BBC De Media en Reclamebank . Het betreft voorlopige schattingen, defintieve cijfers worden moeten nog bekend gemaakt worden.

Het IAB maakt half februari de bestedingen voor 2000 bekend. Volgens voorzitter Wouter Hulst zal de teller op ongeveer 100 miljoen gulden uitkomen. Dat beantwoord aan de voorspelling die toenmalig IAB-voorzitter Arno Otto in mei vorig jaar deed tijdens het congres Internet Advertising 2000.

Ook BBC De Media en Reclamebank, dat de mediabestedingen van adverteerders in kaart brengt, komt tot een bedrag van rond de honderd miljoen gulden bruto. "Wij hebben nog niet alle gegevens binnen, maar aan de hand van de verkregen info, kunnen we stellen dat het uiteindelijk tussen de 95 en 100 miljoen gulden bruto gaat uitkomen," zegt directeur Ben van der Werf van BBC.

In totaal is er vorig jaar volgens BBC voor 7,8 miljard gulden aan reclame uitgegeven in Nederland. Dat betekent dat online advertising momenteel ongeveer 1,3 procent uitmaakt van de totale reclamebestedingen in Nederland. Wereldwijd zullen de bestedingen aan online advertising tussen de 8 en 10 miljard gulden bedragen in 2000, aldus het IAB .

Deel dit bericht

4 Reacties

thobbelen

Dat is eindelijk weer eens een positief bericht maar ik twijfel een beetje?Ik hoop dat het inderdaad zo is afgaande op onze eigen bureaucijfers zou het moeten kunnen, maar afgaande op de geplaatste advertenties op de sites in het tweede halfjaar?

Matthijs Kanis

100 miljoen gulden om een complete markt te financieren klinkt erg weinig. Als ik bekijk hoeveel sites banners op hun site hebben, ben ik bang dat het voor een groot deel om onbetaalde banners gaat, zoals ruils met andere sites. Wanneer de reclamemarkt niet aantrekt en sites geen andere wegen vinden om geld te verdienen, ben ik bang voor een shake-out van sites waarvoor bannering hun belangrijkste inkomstenbron is…

Mehdi Neghabat

Laten we het hopen Mathijs!

Ron Brunssum

Wie is dan die meneer Neghabat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond