Deel dit artikel
-

Online reclamemarkt vertoont licht herstel

De bestedingen aan online reclame in de Verenigde Staten zijn in het derde kwartaal licht gegroeid, voor het eerst sinds zeven kwartalen. Dit meldt het Interactive Advertising Bureau (IAB). De omzet over de eerste negen maanden van het jaar is met 4,45 miljard dollar wel 20 procent lager dan vorig jaar.

Ieder kwartaal komt het Interactive Advertising Bureau (IAB) met cijfers over de bestedingen aan online reclame in de Verenigde Staten. De afgelopen zeven kwartalen was er telkens sprake van een daling ten opzichte van het voorgaande kwartaal, maar die dalende trend is nu omgebogen.

De omzet in het derde kwartaal bedroeg 1,47 miljard dollar, een toename van 1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. In vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar is er echter nog wel sprake van afnemende omzet, met 18 procent.

Het tweede kwartaal van dit jaar was ook wel een slecht kwartaal voor de online reclamebranche. De omzet daalde toen met 22 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2001. De groei van 1 procent die er nu optreedt in het derde kwartaal is weliswaar bemoedigend, maar dus ook enigszins vertekend.

Bovendien zijn de bestedingen in vergelijking met vorig jaar nog aanmerkelijk lager. Gemeten over de eerste drie kwartalen van dit jaar is de omzet 4,45 miljard dollar, tegenover 5,55 miljard dollar vorig jaar; een afname van ongeveer 20 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond