Deel dit artikel
-

Online reclamenetwerk voor advertorials van start

Geen buttons, rectangles of betaalde tekstlinks maar advertorials zijn de reclamedragers in het nieuwe reclamenetwerk dat vandaag van start gaat. Eric Visser, een van de oprichters, zegt zich nu al geen zorgen te hoeven maken over de omzet.

Vandaag maakt Visser de lancering van zijn Coolconcepts bekend. “Eigenlijk is het idee geboren uit eigen behoefte. Ik ben bezig met de lancering van een aantal nieuwe bedrijven en kwam er achter dat er geen manier bestaat om met één druk op de knop nieuws breed te publiceren. Dat is de basis van Coolfruit, een van de twee themakanalen die we nu exploiteren”.

Een redactie zoekt dagelijks naar unieke of opmerkelijke sites, waaronder startups, en meldt die op Coolfruit.nl. Tegen betaling kunnen die betreffende bedrijven zich vervolgens laten opnemen in het bestand met advertorials. Andere blogs en nieuwsuitgaven mogen die tekst gratis overnemen. Zodra bezoekers van die sites naar de startup klikken, dient deze een bepaald bedrag te betalen.

Coolconcepts deelt de inkomsten met de nu, naar eigen zeggen, 20 mediabedrijven met wie het samenwerkt.

De prijs klik is nu ‘marktconform’ en moet op termijn tot stand komen op basis van vraag en aanbod.

Visser: “Onze eigen redactie schrijft de tekst. Daar heeft de adverteerder verder niets over te zeggen”. Mediapartijen die de content overnemen moeten wel melden dat de doorgeplaatste tekst een advertorial (betaalde redactionele tekst) betreft.

Een dergelijk systeem is in Nederland nog niet op deze schaal opgezet. Want behalve de site met ‘leuke links’ verscheen ook Coolinvestor.nl, een site waar nieuwe of aantrekkelijke beleggingsproducten worden besproken.

Nederland kent volgens Visser vijf grote uitgevers van financieel-economisch nieuws: Het Financieele Dagblad, De Financiële Telegraaf, Reed Business, IEX en Sanoma. Driekwart van hen heeft zich inmiddels aangesloten als belangstellend. “Ze kunnen via ons aantrekkelijke, unieke kopij op hun site plaatsen. Op die wijze informeren ze hun lezers volledig over nieuwe beschikbare beleggingsproducten”. Ook de grootste blogs in dit segment zouden inmiddels hebben ingetekend.

De link met IEX Mediagroep lag voor de hand. Visser was mede-oprichter van dat netwerk met financieel-economische sites. Coolconcepts richtte hij op met Reinier Willems en Anton van Elburg (red.: voormalig hoofdredacteur Emerce).

In het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnen twee nieuwe themakanalen, ieder met zijn eigen inhoudelijke, redactionele specialisatie.

“Wanneer het initiatief is geslaagd? Nu al. We hebben nu al ongeveer tien adverteerders. Over de omzet maken we ons geen zorgen”.

Deel dit bericht

3 Reacties

Blogger

Dit bestond toch al? Ik heb begrepen dat Blogmij.nl een groot succes is als het gaat om plaatsen van advertorials op weblogs.

Seth Rietdijk

Blogmij verschilt wezenlijk van dit concept. Bij Blogmij worden bloggers betaald om een artikel te schrijven… je betaalde daar per blogpost (paidperpost) een bepaalde fee voor. Bij CoolConcepts schrijft een eigen redactie de artikelen en die kunnen in een groot netwerk worden geplaatst en eventueel worden doorgeplaatst. Het netwerk/blogsite krijgt een vergoeding per click/sale/lead. In tegenstelling tot blogmij is dit dus "performance based". Tevens hebben we het hier niet over derderangs blogsites maar over grote/middelgrote publishers die de berichten plaatsen waardoor je dus direct een enorm bereik hebt. Dit in tegenstelling tot blogmij dat toch voornamelijk in het leven is geroepen om de PageRank een beetje op te pimpen.

dutchfoxy

Het heeft wel iets weg van Artikel Marketing. Een artikel plaatsen op een website kun je zien als het plaatsen van een advertorial. Zoals op http://www.artikelpost.nl, daar mogen Content Beheerders de inhoud via de RSS gebruiken op hun eigen site.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond