Deel dit artikel
-

Online reisbranche blijft hoogvlieger

In de business-to-consumermarkt wordt de meeste omzet behaald door online reisservices, zegt een nieuw onderzoek van eMarketer. Het bureau verwacht een explosieve stijging aan inkomsten voor de online travelsector. Vorig jaar ging er voor 6 miljard dollar om in de online reiswereld, dit jaar zal dat bedrag verdubbelen.

Dit jaar zal er in de online reisbranche zo'n 12.4 miljard dollar omgaan en eMarketer denkt dat in 2003 voor 25.2 miljard dollar gespendeerd zal worden aan online reisdiensten en ?producten. Deze groei is sterker dan in andere e-tail industrieën als de hard- en softwaremarkt.

Volgens eMarketer is er nog steeds genoeg ruimte voor groei en consolidatie van online travelservices. Het bedrijf becijferde dat meer dan 30 procent van alle B2C omzet behaald wordt in de online reissector. Volgens Terry Jones, CEO van Travelocity is de sector aanbeland op een cruciaal punt: "Het is nu niet het juiste moment om te proberen alles aan te bieden aan iedere klant. Het opnemen tegen de grote jongens met enorme technische en marketing obstakels is vrijwel onmogelijk."

De online reisindustrie is erg informatie-intensief: consumenten kunnen online research doen naar prijzen, tijdstabellen, speciale aanbiedingen, de beschikbaarheid van hotels en dergelijke. Analisten zeggen dat het boeken van een reis en het betalen hiervan tegenwoordig relatief simpel is, maar dat er ruimte is voor verbetering. De offline reisbranche zal nog lang niet worden overtroffen volgens het rapport. In de V.S gaat er 221 miljard dollar om in de reisindustrie, waarvan dit jaar 5.6 procent online omgezet wordt.

Het eTravel rapport is niet openbaar, maar kan op de eMarketer site worden besteld. In het rapport wordt onder meer antwoord gegeven op de vragen 'Wat willen consumenten van online reissites' en 'Wat belemmert de groei aan inkomsten in deze sector'.

Twee weken geleden werd in de Internet European Travel Monitor geconstateerd dat de online reisindustrie het ook in Europa goed doet. De markt voor online reisproducten is in 1999 met 300 procent gestegen ten opzichte van 1998. In 1999 boekten Europeanen 16.9 miljoen internationale reizen via het Internet. In de Travel Monitor kwam verder naar voren, dat het merendeel hiervan vrijetijdsreizen betrof. Slechts 3.8 procent van de zakenreizen werd online geboekt.

Deel dit bericht

5 Reacties

ernst blok

Nederlandse situatie, Al die halleluja onderzoeken uit de States, daar word ik wel een meetje moe van. In Nederland loopt het allemaal zo hard nog niet. Als je hier probeert een nederlandse Priceline.com op te zetten dan valt dat niet mee. Ik heb onlangs gesproken met de medewerkers van Clicketing.com. In Juni van dit jaar opgestart met het grootste reclame bureau van nederland als marketing ondersteuning. Ik weet niet of u ooit van deze site heeft gehoord ga er eens kijken. Wel weet ik dat het niet echt een enorme vetpot is. Het is knokken voor klanten en het is onderhandelen met reisorganistatie en het knopen van databases aan elkaar. Tja op dat moment wordt het pas echt leuk, maar wel vaak tevens lastig. PCM is bezig, Telegraaf is bezig, Planet is bezig, iedereen is bezig, voorlopig zoek ik nog een vakantie bestemming in Nederland per 1 september, een huisje met een bootje of zo. Nu zit ik redelijk vaak op het web, maar ik heb echt geen idee waar moet is starten (startpagina wellicht?) ernst blok<ahref=" http://leden.tref.nl/~ejjblok/rechts/nieuws/telecommunicatie/icthome.html&gt; http://been.at/webmarketing</a&gt;  

Bas Hawinkels

Beste Ernst, reizen op Internet is inderdaad geen eenvoudige opgaaf. Het laatste wat ikzelf heb gehoord is dat Clicketing al failliet is, en de projecten die grote partijen van plan zijn worden keer na keer uitgesteld, onder andere door inderdaad het aan elkaar knopen van databases en verschillende belangen van aanbieders met een site en winkels. Welke gaan het worden in de toekomst? Persoonlijk zie ik niet veel toegevoegde waarde in een reisburo als je de prijzen, accommodatie-informatie en landeninformatie ook online kan vinden. En dat dat kan, kun je bv zien op ElmarReizen.nl, wat mij betreft een van de weinige sites met aanbod en content. De vormgeving laat nog te wensen over, maar ook dat went. Maar de marktcijfers liegen er niet om, een jaarlijkse groei van minimaal 300%, en een van de meest veelbelovende sectoren op internet, als ik de (ook nederlandse) rapporten moet geloven. Het blijft kennelijk alleen nog even zoeken naar de beste manier om het te presenteren. Laat het even weten als je nog/waar een vakantie gevonden hebt!

AK

Laten we eens hopen dat er naar aanleiding van dit artikel wat reakties op gang gaan komen want een online discussie over dit onderwerp lijkt me interessant om te volgen. Over de reakties van mijn voorgangers het volgende… Er is al eens een artikel gepubliceerd in de Emerce online over Clicketing.com. Emerce heeft een goede eigenschap en dat is dat de artikelen vaak eindigen met een kleine kritische noot. Bij Clicketing gebruikten ze de uitspraak van de ondernemer zelf; "ja de luchtvaartmaatschappijen doen nu nog niet mee maar dat komt nog wel". Eigenlijk snapte ik vanaf zin 1 in het artikel niet wat het businessmodel was van Clicketing en dat ze nu misschien al zonder geld zitten, zou me niet verbazen. De reisbranche in Nederland is namelijk stugger dan stro en valt niet zo makkelijk te sturen. De veronderstelling van Clicketing dat men zich wel zou aansluiten was misschien enigzins opportunistisch. Dus Clicketing NO. De reaktie van Elmar Bas! De koppelingen van databases is inderdaad een groot probleem, maar eigenlijk niet eens relevant. Een database gestuurde website bouwen die gekoppeld is aan reserveringssytemen blijkt vooralsnog moeilijk zoniet onmogelijk, laat staan koppelingen (kijk eens in de reisrevu naar de advertentie van Python ;-). Een goed voorbeeld is de site van de Jong Intra. Ze zijn er vast trots op dat hun website database gestuurd is, maar ik vind het systeem bedroevend. Een nog beter systeem komt van Bewotec (wie heeft er van gehoord ??? behalve wie er mee werkt) uit Duitsland. Een totaaloplossing voor de reisbranche die reserveringssyteem en website aan elkaar koppelt. Werkt het ??? Ook niet dus. Last but not least; Elmar zelf is ook bezig met database technieken en sorry Bas maar niet alleen de vormgeving laat nog te wensen over… het zal ook bij jullie nog wel even duren voordat de Elmar site database gestuurd zal zijn. Nog een kleine tip laat de vormgeving van de site ook eens checken op een Macintosh. Tsja wat rest zijn de gouden bergen die voor de online reisverkopers in het verschiet liggen.

Luyten

Beste allen,Aangezien ik jullie zag spreken over de Database problemen voor reissites wilde ik jullie toch even verwijzen naar een bedrijfje hier in België dat een enorm knap object georienteerd systeem ontwikkeld heeft. Hun systeem heet EKTOS en meer info is te vinden op http://www.ektelis.com. Hun systeem kan gebruikt worden voor reisbranche sites zoal je kan zien op http://www.surftotravel.com – een site die gebruik maakt van de Ektelis DB technology"

mr E.G.J.M. Meijer

E-commerce en reizen heeft de toekomst. De consument krijgt veel meer macht en zal steeds meer maatwerk willen. Mijn bedrijf doet een test met maatwerk door de Clipper Stad Amsterdam per plaats per half december op Sint Maarten Nederlandse Antillen aan te bieden. Als het lukt zullen wij komend jaar een maatwerk reistak starten per internet. De bulk zal niet meer interessant zijn. De consument zal eindeloos per internet gaan shoppen tot de prijs zo laag is dat de winstmarges te klein worden. Maatwerk voor de top van de reismarkt zal de toekomst zijn. Internet biedt de mogelijkheid om alle wensen systematisch te noteren waarna de reisorganisator maatwerk en kwaliteit kan bieden. Eric MeijerDirecteur PKLC 0624227813

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond