Online reisbranche wil Google niet als reisspeler

Meerdere online reisbedrijven bundelen de krachten om zich uit te spreken tegen de overname van ITA, een softwarebedrijf voor vluchtinformatie, door Google. De zoekmachinegigant zou te veel invloed krijgen op de reismarkt met de overname, zo menen de online reisspelers die zich bedreigd voelen.
Met de overname wil Google nieuwe zoekfunctionaliteiten ontwikkelen waarmee gebruikers online makkelijker reisinformatie kunnen vinden. ITA organiseert data van bijvoorbeeld vliegtickets, vluchttijden en prijzen voor bijvoorbeeld bookingssites. Volgens Google wordt het makkelijker voor consumenten om vluchten en de bijbehorende prijzen te vergelijken.
Expedia, Kayak, Sabre Holdings en Farelogix hebben zich verzameld in FairSearch.org. Hiermee hopen ze het Amerikaanse ministerie van Justitie over te halen om de deal tegen te houden. Dat meldt The Wall Street Journal.
Ook binnen het Amerikaanse Congres probeert de nieuwe club te lobbyen en medestanders te vinden voor hun eigen doel. De reispartijen menen dat met de overname Google na invloed op de markt van breedband internet en die van mobiele telefonie nu weer meer macht krijgt op een nieuw speelveld, ditmaal de reisbranche.
Onder meer reissite Kayak sprak al eerder zijn zorgen uit over de overname. Andere spelers vragen zich af of ITA nog wel vluchtinformatie blijft vertrekken aan andere partijen dan Google. Google zelf is niet bang voor antitrustmaatregelen omdat het geen concurrent is van ITA en omdat het deals van ITA, met andere spelers zal respecteren. Zo biedt Bing van Microsoft al vluchtinformatie via ITA.
Als Google een belangrijke bestemming wordt op vluchtgegevens op te zoeken, zullen andere kleinere spelers hier wellicht de dupe van worden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Jeroen Brouwer
Gisteren las ik twee mooie reacties op Tweakers.net naar aanleiding van het bericht over de introductie van Google Shopping.Tweaker 1: "Google moet eens ophouden met het overnemen van het halve Internet"Tweaker 2: "Dat hebben ze al gedaan, ze zijn nu bezig met de andere helft" Dit soort berichten gaan we steeds vaker zien denk ik.
SjaakdeReiziger
De reisbranche zou zich beter druk kunnen maken om eens fatsoenlijke websites te maken. Daar zouden ze veel meer klanten mee winnen.Ze doen het nu voorkomen alsof hun eigen sites ideaal zijn maar tickets zoeken blijft dikke ellende om je iets op te zoekenWant waar zijn nu die goedkope tickets van de frontpage?Meestal betaal je 3x zoveel voor het ticket.
Victor
Andere indsutrien zouden eens moeten stoppen met ons, de consument, k*t producten voor te schotelen voor veel te hoge prijzen. Zolang dat gebeurt is er een markt voor Google om industrie?n wakker te schudden.
Pim
Ik ben van mening dat de Europese Commissie eens goed naar dit soort zaken moet kijken, ook met betrekking tot Google Shopping wat eerder genoemd wordt. Ze kunnen zich wel zorgen maken om het monopolie van Microsoft op verschillende vlakken, maar waarschijnlijk vormt Google nog een veel grotere bedreiging.
Patrick
Denk zelf dat Google ook eens moet gaan nadenken of ze dit allemaal wel willen. Het ligt voor de hand dat ze zich een keer ergens de handen aan gaan branden. Schmidt zei zelf ooit " doe waar je goed in bent en laat de rest aan anderen over". Google is nog steeds erg geliefd maar denk dat de piek voorbij is en dat er door dit soort acties steeds meer anti-google gevoel oproept.
Vliegticketcentrum
Het valt mij op dat de beurskoers van Expedia het sinds de aankondiging van Google alleen maar beter doet dan de indices. Dat was bij bijvoorbeeld TomTom wel anders. De andere partijen zijn niet publiek. "De markt" ziet het gevaar dus blijkbaar niet zo. Maar je leverancier als concurrent (en dan nog met Google's omvang en reputatie) is natuurlijk geen prettig vooruitzicht. Zolang Google zich alleen maar richt op betere functionaliteit met als verdienmodel de advertenties (het zal een doorn in het oog zijn dat Kayak een eigen adserver systeem heeft) lijkt de overname voor de consument goed. Als Google zich ook gaat mengen in het primaire proces (geruchten gaan dat ze ook online agent Opodo wilen kopen), dan wordt het schimmig. Google heeft echter verklaard zich niet met ticketprijzen en het verkopen van tickets te gaan bezighouden. Ik vermoed dus dat Google bij zijn leest blijft en zijn aandeel in de advertentiemarkt wil verdedigen. Daarbij zien zij dat het zoeken van vliegtickets iets anders vergt dan hun eigen zoektechnologie en daarom is de overname van ITA een slimme zet. Hiermee wordt een hoop zoekfunctionaliteit en expertise ingekocht.
Vliegticketcentrum
En ik vergeet nog iets. Google levert 30% van de traffic in US travel. Dus de sites die nu protesteren zien ook hun belangrijste lead generator in een concurrent veranderen (naast hun belangrijkste technologieleverancier). Overigens zijn deze sites niet "de online reisbranche", maar vooral de vergelijkingsites. Expedia is in dit geval waarschijnlijk vooral bezorgd om Tripadvisor en Hotwire. Het is de groei en functionaliteit van deze sites waarop Google een oogje heeft. En reuzen nemen grote happen. Dus ik snap dat deze 3 de koek voor zichzelf willen houden, maar of er antitrust argumenten zijn betwijfel ik.
Re-ticket
@Marc en @Sjaakdereiziger: Ben het toch wel met jullie eens. Google is King en zolang mensen tevreden zijn is het prima. Je ziet tegenwoordig als consument door de bomen het bos niet meer. De reisbranche is daarop helaas geen uitzondering. Alleen niches zullen overleven of de massa, en dat laatste is precies wat Google doet! Laat maar komen!