Deel dit artikel
-

“Online rekening betalen groeimarkt”

Het online inzien en betalen van een rekening zal de komende jaren sterk groeien. Vorig jaar werd in de Verenigde Staten zes procent van de rekeningen online betaald, dit zal naar verwachting de komende vier jaar groeien naar 32 procent.

Deze verwachting spreekt Jupiter Research uit in een nieuw rapport over 'online billing'. Vorig jaar werden 643 miljoen rekeningen online ingezien en betaald, het betrof zes procent van het totale aantal verstuurde rekeningen. Dit percentage zal stijgen tot 32 procent in 2006 (3,5 miljard rekeningen), aldus Jupiter, dat overigens niet hetzelfde bureau is dat eerder dit jaar overgenomen werd door ComScore. Jupiter Research is onderdeel van Jupitermedia, dat onder meer eigenaar is van Internet.com.

Het merendeel van de rekeningen die wel online worden betaald is afkomstig van telecombedrijven, energieleveranciers en bedrijven voor kabeltelevisie, aldus Jupiter. Momenteel is 83 procent van de online betaalde rekeningen van hen afkomstig.

Banken in de Verenigde Staten hebben veel geld gestoken in het opzetten van sites waarop online rekeningen betaald kunnen worden, maar dit heeft nog niet tot een verandering in gedrag geleid. Het merendeel van de mensen vraagt nog om papieren rekeningen, aldus Cnet, dat citeert uit het rapport van Jupiter. De inspanningen van banken zullen op lange termijn echter wel effect hebben, aldus Jupiter. In 2006 zal veertig procent van de rekeningen bekeken worden op sites waar de klant meerdere 'accounts' bewaard, consumenten zeggen dat banken de aangewezen instanties zijn om dat bij te doen.

De diensten voor online billing die portals aanbieden zullen op weinig interesse mogen rekenen. Yahoo richt zich hierop. Minder dan zes procent van de online betaalde rekeningen zou gedaan worden bij portals zoals Yahoo.

In Nederland lanceerde TPG Post de dienst Privver , een digitale brievenbus waar rekeningen bezorgd worden en vanaf welke plek het ook mogelijk is om te betalen via online bankieren. Twaalf bedrijven doen inmiddels aan mee, waaronder KPN, Nuon, Casema, SNS Bank en Greenpeace. De groei van Privver viel echter tegen, zo bleek uit navraag van Emerce , er bleken half zoveel klanten te zijn als eerder verwacht. Waar gerekend was op tweehonderdduizend bleef Privver, dat officieel gestart is in december 2001, steken op honderdduizend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond