Deel dit artikel
-

‘Online schoenverkoop is wèl succesvol’

Volgens Trendbureau Y kopen Nederlanders niet graag schoeisel via internet, omdat daar teveel nadelen aan kleven. E-tailer Marcel Emmen, eigenaar van Emmen Schoenen en Mode, is het hier niet mee eens. Hij haalt bijna 2% van zijn omzet via online verkoop en trekt zo tevens nieuwe klanten aan.

In het toonaangevende brancheblad Schoen-Visie konden schoenverkopers onlangs lezen dat Nederlanders vinden dat schoenen kopen via internet teveel nadelen heeft. Dit bleek uit onderzoek van Trendbureau Y, een onderneming van trendwatcher en vakjournalist Nicoline van Enter. Klanten willen volgens dit onderzoek de schoen eerst zien en passen voor aankoop en zijn huiverig om via internet met hun creditcard te betalen. Daarnaast missen veel mensen de gezelligheid van het winkelen en het 'thuiskomen met een paar tassen'. Ook mensen die ooit eens online schoenen hebben besteld, kopen liever in een traditionele schoenenzaak.

Marcel Emmen, eigenaar van Emmen Schoenen en Mode, heeft zijn winkel sinds 1998 op internet staan. De tweetalige site heeft maandelijks tussen de 50.000 en 90.000 'hits' en de schoenverkoper verdient 1,7% van zijn omzet via internet. Emmen: "Ik was het niet eens met dat artikel in Schoen-Visie. E-commerce werkt wel degelijk bij schoenverkoop. Angst voor betaling per creditcard is niet specifiek voor de schoenenbranche. Bij onze gewone productlijn trekken we bijna allemaal terugkerende klanten, maar we verkopen ook enorm veel bruidsschoenen, die in gewone winkels weinig te krijgen zijn. Dat is uiteraard meestal een eenmalige aankoop."

Redenen om juist wel via internet schoeisel aan te schaffen zijn volgens het onderzoek van Trendbureau Y de prijs en wanneer een merk moeilijke te krijgen is. Marcel Emmen kan deze veronderstelling onderschrijven. "Mensen zoeken op internet niet naar schoenen die ze op elke hoek van de straat kunnen kopen. De aantallen die verkocht worden zijn daarom niet groot. Voor een product dat schaars is, is er wel degelijk een markt op internet."

Volgens Trendbureau Y willen consumenten die wel online bestellen dat schoenen kosteloos geretourneerd kunnen worden als ze niet bevallen. Klanten van Emmen Schoenen en Mode kunnen via internet gekochte artikelen echter alleen terugsturen als deze producten niet goed van kwaliteit zijn. Emmen: "Die kans is heel klein. Als ze niet tevreden zijn, of het past niet, dan zijn de retourkosten voor rekening klant. Bij mij is de voorraad online dezelfde als in de winkel. Als ik een schoen opstuur en deze 14 dagen later terugkrijg, dan heb ik 'm wel twee weken uit mijn verkoop gemist. Mensen die schoenen willen kopen, moeten dus zeker weten dat ze dat product willen. Maar ik heb in het afgelopen jaar slechts twee paar retour gekregen, dat is niet eens 1% van de verkoop."

Marcel Emmen merkt dat de verkoop via internet een dubbele werking heeft. "Het is de bedoeling dat ik via internet nieuwe klanten aantrek. Tachtig procent van mijn bestellingen komt uit het buitenland. Die mensen komen via zoekmachines op mijn site. Wij merken ook dat er mensen in de winkel komen, die er nog nooit zijn geweest en via internet ontdekten welke producten ik verkoop. Hoeveel extra omzet dat oplevert, weet ik niet."

Naast Emmen Schoenen en Mode is er in Nederland een handjevol online aanbieders van schoeisel, zoals Manfield en Boonstra Schoenmode . In België heeft Siësta een professionele site met online verkoop. Internationaal zijn er zo'n 1.500 schoenverkopers op internet volgens schoenenportal ShoesOnTheNet .

Deel dit bericht

3 Reacties

Ron Arends

"2 paar schoenen per jaar komen retour, da's nog niet eens 1 procent". Laat het dan voor het gemak een half procent zijn geweest. Dan praten we over de online verkoop van 400 paar schoenen per jaar, waarvan 80% geleverd wordt aan het buitenland… Wow, ik krijg daarnet een gigantisch e-dee! Ik zoek een Venture Capitalist voor het opzetten van een online schoenenzaak, want deze mijnheer laat zien dat de consument de cijfers van Trendbureau Y gewoon aan zijn laars lapt (dat wordt dan ook het tweede product in ons assortiment). Serieus: ik vind het heel leuk dat deze mijnheer de online mogelijkheden ten volle benut voor zijn zaak en er zelfs extra omzet mee behaalt, maar is zo'n onderwerp nou echt van het kaliber "Voorpaginanieuws Emerce!"?

Bart Lagerveld

Ook wij verkopen via Menswear.nl schoenen via onze online winkel. Ik denk dat schoenen van bekende merken een duidelijke herkenning bij de consument oproepen. Daarom is het voor hen veilig een herhalingsaankoop te doen. Schoenen zijn voor ons een serviceprodukt maar verkopen lekker. Ik zie het probleem dus niet wat geschetst wordt. De praktijk bewijst anders.

Rene Scholte

Alles valt en staat met een toppositie in de zoekrobots en daarnaast een ondersteuning van de naamsbekendheid via advertenties (ook traditioneel!). Wie denkt dat niet elk product een kans van slagen heeft op Internet denkt zeker ook nog steeds dat Windows het beste besturingssysteem is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond